Henrik Spång var faktisk ganske fornøyd med kostnadene ved å betjene sin Kia EV6. Men det viste seg raskt å være dobbelt så dyrt.
Da elbileieren Henrik Spång i Grästorp leverte inn sin Kia EV6 til service for første gang, kom regningen på cirka 3.000 svenske kroner, tilsvarende drøyt 2.000 danske kroner. En pris han var villig til å betale.
Men da bilen neste gang skulle på service ved 60.000 kilometer, ble kostnaden betydelig høyere. Regningen ved det andre servicebesøket steg til 6 785 SEK, mer enn en dobling av første servicekostnad.
Hovedårsaken til prisøkningen var utskifting av et lite reservebatteri, som er en del av bilens lovpålagte SOS-system. Systemet sørger for at bilen automatisk ringer nødsentralen ved en ulykke. Bare bytte av batteri kostet 3000 SEK.
Henrik Spång ble overrasket over de økende kostnadene. Men følte seg tvunget til å akseptere erstatningen da Kia-importøren uttalte at servicen ellers ikke vil være komplett.
Til tross for svaret han fikk, ser han det som urimelig at et så lite batteri kan få regningen til å stige så mye.
LES OGSÅ: Bilmerket Fisker forlot hovedkvarteret i totalt kaos
– Det er en urimelig kostnad, sier han til Aftonbladet .
Spång har i ettertid uttrykt en viss skepsis til bilprodusentens motiver. Han mener dette kan være en bevisst strategi fra produsentens side. Bare for å tjene mer penger på ettermarkedet.
Han påpeker også at elbiler, sammenlignet med bensin- og dieselbiler, har færre mekaniske deler, noe som ifølge ham burde føre til lavere servicekostnader.
Men det er faktisk ikke en unik sak Henrik Spång opplever. Selv krav kan ødelegge verdien på en elbil. En Polestar-eier opplevde dette da bilen hans sto på verkstedet i 90 timer etter en vill kollisjon. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!