Grunnleggeren av Bose, Amar Bose, var faktisk besatt av god lyd. Men på 1980-tallet kastet han milliarder av kroner på understellet til en Lexus. Nå har bilen endt opp som skrot.
Du kjenner kanskje ikke Amar Bose. Men du kjenner selskapet han grunnla. Og selv om de fleste i dag forbinder Bose med lyd, har selskapet brukt penger på mange andre ting.
Blå. på 1980-tallet, hvor selskapets ledere mente de trengte å utvikle understell for biler. Nærmere bestemt luksusbiler som Lexus LS400.
Men ideen om å plassere en elektromagnetisk motor ved hvert hjul for å skape så mye absorpsjon i understellet som mulig kom aldri lenger enn den elegante Lexus. Selv ikke om Bose brukte over 1 milliard danske kroner på utviklingsarbeidet.
Systemet var rett og slett både for tungt og for dyrt for masseproduksjon som var økonomisk fornuftig. Det ble bygget totalt tre biler.
De ble pakket bort på 1990-tallet. Men i 2017 kjøpte selskapet Clearmotion patentet fra Bose. De tre bilene var inkludert i avtalen. Det var imidlertid bare den som fortsatt hadde det spesielle understellet.
LES OGSÅ: Sveriges svar til FDM fraråder sjåfører å kjøpe Tesla
Det skriver The Drive.
I dag har Clearmotion selv havnet i økonomiske problemer. Derfor ble de 3 prototypene lagt ut for salg. En av selskapets ingeniører hadde tilsyn med planene og fikset bilene.
– Hadde jeg ikke kjøpt bilene hadde de nok blitt skrotet, nå overlever de, sier kjøper Tom McVay til The Drive.
Men han har heller ikke plass til bilene lenger. Det er derfor den en gang så dyre prototypen oppsto på Facebook Marketplace. Det er tydelig flere her som kan huske historien om Amar Boses bilprosjekt.
Fordi det endte i en budkrig, som Michael Morgan. Det er imidlertid ikke sikkert at den kjente Lexusen forblir i «ett stykke».
– Det er en bil med mye historie. Jeg skal bruke den til en kunde som trenger å bygge om en Toyota 4Runner fra 1995, sier Michael Morgan.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!