Den svenske leverandøren av bildeler GKN ePowertrain kan bli lagt ned innen to år. Ledelsen vurderer allerede å stoppe produksjonen.
Den svenske leverandøren av bildeler GKN ePowertrain, som bl.a. produserer firehjulsdrift og drivlinjer for elbiler, er på randen av nedleggelse.
Ledelsen vurderer allerede å stoppe produksjonen ved selskapets fabrikk i Köping. Og ikke bare kan produksjonen stoppe, hele fabrikken kan stenge.
Det skriver Bärgslagsbladet .
– I lys av overgangen til elektriske lokomotiver og den generelle reduksjonen i bilproduksjonen som reduserer etterspørselen etter hypoidbaserte girprodukter som PTU-er og RDU-er, ser GKN Automotive på muligheter for å konsolidere størstedelen av vår PTU- og RDU-produksjon.
– Det til lokasjoner utenfor Europa, hvor etterspørselen avtar i et lavere tempo, fastslår Corrie Raine, GKNs globale kommunikasjonssjef, i en epost til Bärgslagsbladet.
LES OGSÅ: Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil
Selskapet bekrefter også at det har startet forhandlinger med de ansattes fagforeninger. Altså såkalte faglige forhandlinger. Akkurat nå står minst 500 til å miste jobben.
– Vi varsler derfor at vi vurderer å legge ned produksjonen i Köping og at vi nå starter forhandlinger med fagforeningene ved fabrikken.
– Vårt fokus akkurat nå er å støtte våre ansatte og deres tillitsvalgte når vi på en ansvarlig måte går inn i denne prosessen sammen, sier Corrie Raine.
Også hjemme er det på nippet til å stenge. Det 107 år gamle firmaet Stenhoj, som bl.a. produserer autolift-systemer, annonserte tidligere denne måneden at de stenger produksjonen i Danmark.
Bare en svært liten del av selskapet fortsetter i Danmark. Resten flyttes til utlandet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!