Volkswagens markeds- og strategidirektรธr Jochen Sengpiehl (54) er arrestert i og deportert av Kina etter at narkotika ble funnet.
Volkswagens markeds- og strategisjef, Jochen Sengpiehl (54), har havnet i en alvorlig situasjon med myndighetene i Kina etter funn av narkotika.
Sengpiehl, som tidligere har hatt stillingen som global markedsdirektรธr i Volkswagen Group og blant annet var mannen bak slagordet ยซDas Autoยป, ble nylig arrestert i Kina i forbindelse med en narkotikakontroll.
Ifรธlge den tyske avisen Bild Zeitung fant episoden sted i Beijing, kort tid etter at Sengpiehl hadde kommet tilbake fra en ferie pรฅ Koh Samui i Thailand.
Politiet skal ha kunnet bevise at Jochen Sengpiehl hadde konsumert narkotika, og saken skulle dreie seg om hasj.
Etter arrestasjonen ble Volkswagen-sjefen arrestert og avhรธrt i flere timer. Han ble deretter overfรธrt til et fengsel og ble varetektsfengslet i mer enn ti dager.
LES OGSร : Elbiler stuper i verdi โ her er de stรธrste taperne
Ifรธlge rapporter klarte representanter fra Volkswagen og den tyske ambassaden senere รฅ sikre ham lรธslatelse, hvoretter han umiddelbart ble tvunget til รฅ forlate Kina. Markedssjefen mรฅ da aldri reise til landet igjen.
Narkotikalovgivningen i Kina er veldig streng, og innbyggerne i landet har ikke lov til รฅ konsumere narkotika selv nรฅr de er i utlandet.
Brudd pรฅ disse reglene kan gi inntil 15 dager i varetekt, noe som ogsรฅ var tilfelle for Jochen Sengpiehl. Selv om cannabis nรฅ er legalisert i Tyskland, gjelder ikke dette i Kina, hvor sanksjonene er betydelig strengere.
Saken kommer pรฅ et uheldig tidspunkt for Volkswagen, som allerede stรฅr overfor utfordringer i Kina.
Salget av Volkswagen-biler gรฅr ned og selskapet har blitt forbigรฅtt av kinesiske konkurrenter som BYD. Volkswagen har totalt 90.000 ansatte og 39 fabrikker i landet, og deres tidligere nรฆre forhold til den kinesiske staten har begynt รฅ svekkes. En skandale som denne med en toppleder ville vรฆrt utenkelig for bare noen fรฅ รฅr siden.
Jochen Sengpiehl har hatt en lang karriere i bilindustrien, hvor han har hatt ledende stillinger hos flere store bilprodusenter som Nissan, Mercedes og Hyundai.
Det er fortsatt uklart om han kan fortsette i sin nรฅvรฆrende rolle eller vil bli omplassert etter episoden. Sengpiehl kom tilbake til Volkswagen i 2017 for รฅ jobbe med selskapets image etter dieselgate-skandalen.
Volkswagen-konsernet risikerer faktisk รฅ mรฅtte stenge hele bilmerker pรฅ grunn av EUs anstrengte forhold til spesielt Kina. Les mer om det her .