I en pressemelding om sin egen konkurs skriver Energicas styre at det oppløste seg selv mandag denne uken. Som et resultat vil det ikke bygges elektriske motorsykler i Modena.
Energicas drøm var å bygge elektriske motorsykler. Men nå har planene endt med konkurs, og et styre har oppløst seg selv mandag denne uken.
Det skriver selskapet i en pressemelding .
– Det er veldig store utfordringer når det gjelder den tekniske biten, står det blant annet. fra det nå nedlagte Modena-selskapet.
Energicas ble grunnlagt i 2010 og klarte å jobbe både med det internasjonale motorsportforbundet FIM og eierne av MotoGP.
Akkurat som det amerikanske venturekapitalselskapet Ideanomics tidligere har betalt en større sum for 75 prosent av selskapet. Men nå er kassaapparatet permanent stengt.
LES OGSÅ: Lovpålagt utstyr i biler dør når 2G-nettet slår seg av
Det nå tidligere styret legger ikke skjul på at det har vært vanskelig både på den tekniske siden og med mulighetene for å hente inn ny kapital til prosjektet.
– Vi har forsøkt å finne kapital eller investorer som var forberedt på å gå inn i prosjektet, men det har mislyktes, og det eneste alternativet vi ser nå er å gå konkurs, skriver styret.
Konkursen gjør at de 45 ansatte mister jobben ved den lille fabrikken i Modena. Men lønnen deres er foreløpig garantert av et statlig fond.
Håpet nå er at noen investorer kan se potensialet i restene av Energicas. Eller kanskje teknologien bak slik at den kan videreutvikles. Men om det blir noe gjenstår å se.
På den annen side er den italiensk/amerikanske motorsykkelprodusenten langt fra det eneste selskapet på hjul som har brukket nakken i år.
Bilmerket Fisker, som ble grunnlagt av den danske designeren Henrik Fisker, har for lengst gått konkurs i hele Norden. Og nå venter omverdenen bare på at morselskapet i USA skal avvikle seg selv. Les mer om det her.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!