EU har bestemt at den firedoble tollsatsen skal gjelde for alle elbiler som bygges i Kina og bringes hit. Reglene trer i kraft denne uken.
EU har besluttet å innføre en betydelig høyere straffetoll på elbiler produsert i Kina, med tollsatser som kan komme opp i 45,3 prosent ved import til EU-land. Denne avgjørelsen om økte tollavgifter på det som også kalles «kinesiske biler» ble vedtatt av EU-kommisjonen tirsdag.
Dette skriver nyhetsbyrået Reuters .
Tidligere var tollsatsen på kinesiske elbiler i EU på ti prosent. Men etter en grundig undersøkelse av kinesisk statsstøtte tidligere i oktober, bestemte EU-landene seg for å legge opp til 35,3 prosent ekstratoll. Denne endringen er nå formelt godkjent, ifølge en høytstående EU-tjenestemann som snakker med Reuters.
Tollsatsene varierer avhengig av bilmerke. For eksempel er Tesla pålagt en tilleggsavgift på 7,8 prosent, mens SAIC-gruppen, som bl.a. eier MG, står foran en økning på hele 35,3 prosent. Det vil si på toppen av de 10 prosentene merket allerede betaler.
Hensikten med disse endringene er å skape mer like vilkår for europeiske bilprodusenter, som ifølge EU-kommisjonen er under press fra de kinesiske produsentenes prissetting.
LES OGSÅ: Taper 234 000 kr pr bil – ansatte får skallebrudd
Undersøkelsen av kinesiske statssubsidier, som EU-kommisjonen gjennomførte i vår, konkluderte med at Kina gir urimelige statssubsidier til egne bilprodusenter. EU mener at dette statstilskuddet fører til markedsvridning og kan skade konkurranseevnen til europeiske bilprodusenter, og det er grunnen til at ekstratollen nå implementeres.
Denne tilnærmingen er ikke unik for EU; USA og Canada har tidligere innført lignende tollsatser mot kinesiske bilprodusenter. Tyskland, som er EUs største økonomi og ledende bilprodusent, har imidlertid uttrykt bekymring for de økte tollsatsene.
Tysklands forbundskansler Olaf Scholz har påpekt at en slik politikk kan føre til gjengjeldelsestoller fra Kina mot tyske bilprodukter, noe som kan skape nye handelskonflikter.
Den kinesiske regjeringen har reagert skarpt og kalt EUs politikk «proteksjonistisk» og skadelig for diplomatiske forbindelser mellom EU og Kina.
Ifølge EU-kommisjonen har kinesiske elbilprodusenter i dag rundt åtte prosent av elbilmarkedet i EU, som er en økning fra under én prosent i 2019. Prisene på kinesiskproduserte elbiler er generelt rundt 20 prosent lavere enn sine europeiske konkurrenter.
De nye tariffene forventes å tre i kraft senere denne uken, enten onsdag eller torsdag, og vil heretter regulere importen av kinesiske elbiler til EU-markedet.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!