Den tyske deleprodusenten Schaeffler er så presset at ledelsen sier opp 4700 ansatte og stenger flere fabrikker i et forsøk på å redde selskapet.
Schaeffler, en av Tysklands største produsenter av bildeler, planlegger å gjennomføre omfattende permitteringer. Nærmere bestemt vil rundt 4.700 ansatte bli berørt, og vedtaket innebærer også nedleggelse av to av selskapets fabrikker.
Bakgrunnen for avgjørelsen er nedgangen i Tysklands bilindustri, hvor store aktører som Volkswagen har opplevd en betydelig nedgang.
Utviklingen har spredt seg til flere ledd i leverandørkjeden og påvirker selskaper som Schaeffler, som leverer essensielle komponenter til bilprodusenter. Schaeffler er blant annet en viktig leverandør til Volkswagen, som har slitt med økonomiske utfordringer de siste årene.
Ifølge Bloomberg vil flertallet av de planlagte permitteringene, 2800 for å være nøyaktig, finne sted på 10 forskjellige Schaeffler-lokasjoner i Tyskland.
Schaeffler regner med å spare rundt 290 millioner euro per år, tilsvarende cirka 2,16 milliarder danske kroner, som følge av de planlagte kuttene. Målet er å redusere kostnadene frem til utgangen av 2029 og dermed tilpasse driften til den lavere etterspørselen i markedet.
LES OGSÅ: Helt stengt i 2020 – nå skal bilmerket gjenopplives
Selv om antall stillinger som er direkte berørt av nedleggelsen er beregnet til 4.700, vil ikke alle ansatte bli sagt opp. Schaeffler har sagt at noen ansatte vil bli omplassert internt, noe som reduserer det totale antallet faktiske permitteringer til rundt 3700.
Den økonomiske nedturen i den tyske bilindustrien har ikke bare påvirket Schaeffler. Andre store aktører i bransjen, inkludert selskaper som Robert Bosch og ZF Friedrichshafen, har også blitt tvunget til å nedjustere inntektsforventningene for 2024.
ZF Friedrichshafen har videre annonsert at selskapet forventer å kutte 14.000 stillinger innen 2028 som en del av en større restrukturering. Andre selskaper i og rundt den tyske bilindustrien er så presset at de allerede har bukket under. Det gjelder for eksempel et bilmerke som gikk konkurs for andre gang tidligere i år. Les mer om det her .
Schaefflers aksjekurs har også lidd under den generelle nedgangen i bilindustrien, med aksjen ned nesten 20 prosent i 2024.
Reservedelsprodusenten Schaeffler er, som mange andre i bilindustrien, i så store økonomiske problemer at 4500 personer må permitteres og hele fabrikker stenges.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!