I 2023 ble Mercedes i Danmark politianmeldt for såkalt 'grønnvasking'. Det koster nå den danske importøren et millionbeløp.
Forbrukerombudet har gitt en bot på én million kroner til Mercedes-Benz Danmark for villedende markedsføring av deres elbiler.
I perioden september 2021 til januar 2022 brukte bilmerket utsagn som «sertifisert miljøvennlig» og «den grønne revolusjon» i sin markedsføring i Danmark.
Disse utsagnene ga forbrukerne et feilaktig inntrykk av bilenes miljøpåvirkning.
Forbrukerombudet vurderte at uttalelsene «den grønne revolusjonen» og «Mercedes-Benz starter CO2-nøytral produksjon» kunne få forbrukerne til å tro at elbilene var mindre miljøskadelige enn de egentlig er.
Det skriver Forbrukerombudet i en pressemelding torsdag denne uken.
LES OGSÅ: 48.000 har bestilt en elbil fra 2007 som ikke eksisterer ennå
Videre skapte utsagnet «sertifisert miljøvennlig» en misvisende oppfatning om at bilene hadde oppnådd en slags miljøsertifisering. Noe som ikke var tilfelle.
Mercedes-Benz Danmark har siden forklart at bruken av ordet «sertifisert» skyldtes en oversettelsesfeil. En feil som senere ble rettet da importøren ble oppmerksom på den.
Forbrukerombudet understreker viktigheten av korrekt informasjon i markedsføringen av klima- og miljøtiltak. Forbrukerne må ikke forledes til å tro at tiltak har større effekt enn de egentlig gjør.
Denne saken reiser nok en gang spørsmålet om bilmerker tar ansvar for informasjonen de sender ut til bilistene.
Det var en lignende sak fra august i fjor som endte med å felle den danske BMW-importøren. Tyskerne hevdet blant annet at de 'var verdens mest bærekraftige bilmerke'. Men det har BMW aldri klart å bevise, sa Forbrukerombudet.
Ulovlig markedsforing straffes vanligvis med bot. BMW i Danmark er definitivt ikke den eneste importøren som forbrukerombudet har tatt. I september 2022 ble Ford i Danmark bøtelagt på 200.000 DKK for skjult reklame. Les mer om det her .