26. desember, 2024

Hyundai gjenintroduserer knapper fordi kundene hater skjermer

Hyundai innrømmer at merket ble fanget opp i en trend i bilindustrien, men at knappene nå gjør comeback fordi kundene hater skremmene.

Hyundai erkjenner nå at bilmerket har gått for langt. Kunder hater merkevarens bruk av berøringsskjermer. Derfor kommer de fysiske knappene nå tilbake.

Mange sjåfører har klaget på og uttrykt stor frustrasjon over Hyundais digitale løsninger, som har erstattet de tradisjonelle fysiske knappene.

Berøringsskjermer har gjort det mulig å bygge biler med mye enklere hytter. Men utviklingen har også skapt problemer. Spesielt for sjåførene.

Mange sjåfører mener at skjermene er for vanskelige å betjene på farten. Spesielt når du skal justere for eksempel temperaturen på klimaanlegget eller volumet på radioen.

Hyundai har erkjent at denne teknologien kanskje ikke oppfyller behovene til alle kunder. Underdirektør Ha Hak-soo forklarer dette i et intervju med Korea JoonAng Daily .

LES OGSÅ: C63 faller ned 70 000 DKK fordi ingen bryr seg om den 4-sylindrede AMG

– Da vi begynte å integrere et berøringsbasert grensesnitt, oppdaget vi at folk ikke foretrekker det.»

Underdirektøren utdyper at tester blant fokusgrupper har vist at sjåfører ofte ble irriterte eller stresset når de ikke raskt fant de ønskede innstillingene.

Ifølge Ha er berøringsskjermene en unødvendig belastning i situasjoner der sjåførene bare trenger rask og enkel tilgang til helt vanlige ting – for eksempel å betjene radioen.

Berøringsskjermteknologi har blitt populær blant designere fordi den gjør det mulig å skape et minimalistisk interiør. Og da er det billigere å samle alle funksjonene på én skjerm, fremfor å spre dem ut på flere knapper.

Men det passer dårlig for sjåfører. Spesielt fordi det for mange er en utfordring å betjene en berøringsskjerm i det hele tatt når de allerede skal konsentrere seg om trafikken. Mange av Hyundais kunder har direkte sagt at de savner biler med fysiske knapper.

Hyundai er også klar over sjåførenes misnøye med skjermene. Av samme grunn kommer flere av de 'gamle' knappene som forsvant da berøringsskjermer ble introdusert tilbake.

Et eksempel på endringen hos Hyundai finner du i den ansiktsløftede Ioniq 5, hvor det fortsatt er fysiske knapper å finne. Sørkoreanerne er langt fra de eneste som trekker seg tilbake når det kommer til berøringsskjermer.

Volkswagen har også måttet legge seg ned for å gjøre kundene fornøyde. Dermed kommer de fysiske knappene også tilbake i biler fra Wolfsburg. Og dermed tror BMW-direktør Oliver Zipse med en gang at de største skjermene i biler blir forbudt. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Honda satser stort på flere nye bensinmotorer

Til tross for rykter om at elbilen blir den...

Importor gjør MG ZS EV til Danmarks billigste elbil

Med priskutt er den danske importøren av det kinesiske...

Bekreftet – Honda Nissan blir verdens 3. største bilselskap

Honda og Nissan bekrefter i en felles pressemelding med...

Så dårlige er elbilbatterier etter 260.000 kilometer

Batterier i elbiler mister kapasitet. Men ikke så mye...

Inspektører slår alarm – finner samme feil på hver fjerde bil

Den svenske kjeden av kontrollhall Bilprovningen slår nå alarm...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Hybridbiler er veien til helvete, sier sparken bilsjef

Han fikk sparken som Aston Martins administrerende direktør og jobber nå med ladestasjoner. Likevel kaller Andy Palmer hybridbiler veien til helvete. Aston Martins tidligere...

Han oppfant farlig bensin og ble selv forgiftet

Det var General Motors ingeniør Thomas Midgley Jr. som oppfant blyholdig bensin. Men da oppfinnelsen skulle presenteres for offentligheten, lå han selv hjemme med...

Bilgiganten angrer – skal ikke bare bygge elbiler i 2035

Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, angrer nå på forrige kunngjøring. Ledelsen sier at det ikke bare skal bygges elbiler i 2035. Bilprodusenten Stellantis har...

Lamborghini har levert biler til politiet i 20 år

Samarbeidet mellom politiet i Italia og Lamborghini Automobile fyller 20 år. Senest har merket fra Sant'Agata levert en Urus Performante. Lamborghini har nå levert...

England lider – bilproduksjonen er den laveste siden 1980

Bilproduksjonen har ikke gått dårligere på 38 år. Ikke siden 1980 har det blitt bygget så få biler i England. Selv ikke om flere...

Girkasse fra Renault har 15 gir men ingen clutch

Den nye motorprodusenten Horse Powertrain, som Renault er en del av, har utviklet en girkasse med hele 15 gir og uten clutch. Renaults nye...

Halvparten av sjåførene kjører minst 25 km/t for fort

Mens 36 prosent innrømmer at de suser for fort i tettere bebyggelse, innrømmer nesten halvparten at de suser minst 25 km/t. Halvparten av de...

163 ansatte jobbet 'som slaver' ved kinesiske BYD

Totalt jobbet 163 ansatte under det myndighetene kaller slavelignende forhold ved kinesiske BYDs fabrikk i Brasil. Oppdagelsen har allerede fått konsekvenser. Brasilianske myndigheter har...

BMW sparker flere ansatte etter skandale i Russland

BMW har sagt opp en rekke ansatte etter at det kom frem at over 100 biler ble smuglet inn i landet. BMW har sagt...

Russerne gir Lada Niva 124 hester og kaller det "Sport"

Avtovaz, som kom på russiske hender da Renault flyktet fra landet i 2022, har gitt Lada Niva 122 hestekrefter og kalt bilen «Sport». Grunnmodellen...

Presset Trump: Så Elon Musk er ikke president

Donald Trump vil virkelig kjøpe Grønland. Men hjemme i USA må han skyte ned ryktene om Tesla-direktør Elon Musk og presidentskapet. Donald Trump har...

BMW melder utsolgt av bil som ikke eksisterer ennå

Det eksisterer ikke engang ennå. Og BMW var veldig i tvil om den i det hele tatt skulle bygges. Men nå er Skytop Roadster...