14. november, 2024

Hyundai gjenintroduserer knapper fordi kundene hater skjermer

Hyundai innrømmer at merket ble fanget opp i en trend i bilindustrien, men at knappene nå gjør comeback fordi kundene hater skremmene.

Hyundai erkjenner nå at bilmerket har gått for langt. Kunder hater merkevarens bruk av berøringsskjermer. Derfor kommer de fysiske knappene nå tilbake.

Mange sjåfører har klaget på og uttrykt stor frustrasjon over Hyundais digitale løsninger, som har erstattet de tradisjonelle fysiske knappene.

Berøringsskjermer har gjort det mulig å bygge biler med mye enklere hytter. Men utviklingen har også skapt problemer. Spesielt for sjåførene.

Mange sjåfører mener at skjermene er for vanskelige å betjene på farten. Spesielt når du skal justere for eksempel temperaturen på klimaanlegget eller volumet på radioen.

Hyundai har erkjent at denne teknologien kanskje ikke oppfyller behovene til alle kunder. Underdirektør Ha Hak-soo forklarer dette i et intervju med Korea JoonAng Daily .

LES OGSÅ: C63 faller ned 70 000 DKK fordi ingen bryr seg om den 4-sylindrede AMG

– Da vi begynte å integrere et berøringsbasert grensesnitt, oppdaget vi at folk ikke foretrekker det.»

Underdirektøren utdyper at tester blant fokusgrupper har vist at sjåfører ofte ble irriterte eller stresset når de ikke raskt fant de ønskede innstillingene.

Ifølge Ha er berøringsskjermene en unødvendig belastning i situasjoner der sjåførene bare trenger rask og enkel tilgang til helt vanlige ting – for eksempel å betjene radioen.

Berøringsskjermteknologi har blitt populær blant designere fordi den gjør det mulig å skape et minimalistisk interiør. Og da er det billigere å samle alle funksjonene på én skjerm, fremfor å spre dem ut på flere knapper.

Men det passer dårlig for sjåfører. Spesielt fordi det for mange er en utfordring å betjene en berøringsskjerm i det hele tatt når de allerede skal konsentrere seg om trafikken. Mange av Hyundais kunder har direkte sagt at de savner biler med fysiske knapper.

Hyundai er også klar over sjåførenes misnøye med skjermene. Av samme grunn kommer flere av de 'gamle' knappene som forsvant da berøringsskjermer ble introdusert tilbake.

Et eksempel på endringen hos Hyundai finner du i den ansiktsløftede Ioniq 5, hvor det fortsatt er fysiske knapper å finne. Sørkoreanerne er langt fra de eneste som trekker seg tilbake når det kommer til berøringsskjermer.

Volkswagen har også måttet legge seg ned for å gjøre kundene fornøyde. Dermed kommer de fysiske knappene også tilbake i biler fra Wolfsburg. Og dermed tror BMW-direktør Oliver Zipse med en gang at de største skjermene i biler blir forbudt. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Ford taper 262.000 kroner på hver eneste elbil

Ford har nettopp lagt frem kvartalsregnskap med fryktelig store...

Truffet av enorm gjeld – bilmerkets hovedkontor er i fare

Planene for Polestars nye hovedkvarter i Gøteborg henger i...

Mazda nekter å gi opp – utvikler splitter ny bensinmotor

Flere av de japanske bilmerkene er skeptiske til å...

Volvos svar på Spotify lukker – fyrer alle ansatte

Volvo legger nå ned det man trodde var bilens...

86 steder i Norge har helt utryddet nye bensinbiler

I 86 norske kommuner er det ingen nye bensin-...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Mercedes betaler forhandlere for å kvitte seg med elbiler

Mercedes-forhandlere har allerede klaget på at det er mer enn vanskelig å selge elbiler. Nå gir merket dem 3000 dollar pr bil for å...

Tesla er verdt mer enn disse 28 bilmerkene – til sammen

Teslas aksjekurs tok et anstendig hopp oppover da Donald Trump ble valgt som president i USA. Nok til å gjøre merket verdt mer enn...

Volkswagen ID.7 Tourer tar tittelen Danmarks beste firmabil

For andre år på rad vinner Volkswagen ID.7 Tourer prisen som Årets bedriftsbil, valgt av Business Danmark og Jyllands-Posten. Volkswagen ID.7 Tourer er kåret...

Volvos svar på Spotify lukker – fyrer alle ansatte

Volvo legger nå ned det man trodde var bilens svar på Spoitfy. I stedet graves bildelingstjenesten Volvo On Demand og 50 personer mister jobben....

Kevin Magnussen kunngjør fremtiden i Formel 1

Fra 2025-sesongen blir ikke danske Kevin Magnussen medlem av Haas-laget. Likevel kan en fremtid med laget lure. Nå har dansken mer å si. Kevin...

Volvo har solgt bilmerket for 5 milliarder kroner

Volvo har solgt hele sin eierandel i søstermerket Lynk & Co. Avtalen gir det kinesiske bilmerket 5 milliarder danske kroner. I en såkalt strategisk...

Travl bilgigant har ansatt 200 000 på 3 måneder

Hos BYD kjemper de hele tiden med Tesla om å levere flest elbiler. Det betyr travelhet og 200 000 nye ansatte på 3 måneder....

Tesla Cybertruck blir tilbakekalt for sjette gang i år

For sjette gang i år blir Tesla Cybertruck tilbakekalt. Denne gangen er problemet tilsynelatende så alvorlig at ny programvare ikke er nok. Tesla har...

Lewis Hamilton rykker inn etter Schumacher

Som det første av Ferraris Formel 1-kor siden Michael Schumacher, vil Lewis Hamilton bo i grunnleggeren Enzo Ferraris hjem. Lewis Hamilton flytter inn i...

Kommunen kan legge ned den danske motorfesten helt

Allingåbro Motorfestival lever på lånt tid. Arrangøren frykter å måtte forlate landet der festen finner sted. Allingåbro Motorfestival går en usikker fremtid i møte....

Ny undersøkelse: Derfor unngår danskene elbiler

Selv om elbilen kan være billigere med tanke på umiddelbare driftskostnader, holder mange dansker seg fortsatt unna, viser en ny undersøkelse fra EU-kommisjonen. En...

Politiets ulovlige Tesla har stått stille i 5 år

Politiet i Belgia kjøpte to Teslaer for fem år siden. Men en av bilene har ennå ikke måler, heter det. For fem år siden...