Hyundai innrømmer at merket ble fanget opp i en trend i bilindustrien, men at knappene nå gjør comeback fordi kundene hater skremmene.
Hyundai erkjenner nå at bilmerket har gått for langt. Kunder hater merkevarens bruk av berøringsskjermer. Derfor kommer de fysiske knappene nå tilbake.
Mange sjåfører har klaget på og uttrykt stor frustrasjon over Hyundais digitale løsninger, som har erstattet de tradisjonelle fysiske knappene.
Berøringsskjermer har gjort det mulig å bygge biler med mye enklere hytter. Men utviklingen har også skapt problemer. Spesielt for sjåførene.
Mange sjåfører mener at skjermene er for vanskelige å betjene på farten. Spesielt når du skal justere for eksempel temperaturen på klimaanlegget eller volumet på radioen.
Hyundai har erkjent at denne teknologien kanskje ikke oppfyller behovene til alle kunder. Underdirektør Ha Hak-soo forklarer dette i et intervju med Korea JoonAng Daily .
LES OGSÅ: C63 faller ned 70 000 DKK fordi ingen bryr seg om den 4-sylindrede AMG
– Da vi begynte å integrere et berøringsbasert grensesnitt, oppdaget vi at folk ikke foretrekker det.»
Underdirektøren utdyper at tester blant fokusgrupper har vist at sjåfører ofte ble irriterte eller stresset når de ikke raskt fant de ønskede innstillingene.
Ifølge Ha er berøringsskjermene en unødvendig belastning i situasjoner der sjåførene bare trenger rask og enkel tilgang til helt vanlige ting – for eksempel å betjene radioen.
Berøringsskjermteknologi har blitt populær blant designere fordi den gjør det mulig å skape et minimalistisk interiør. Og da er det billigere å samle alle funksjonene på én skjerm, fremfor å spre dem ut på flere knapper.
Men det passer dårlig for sjåfører. Spesielt fordi det for mange er en utfordring å betjene en berøringsskjerm i det hele tatt når de allerede skal konsentrere seg om trafikken. Mange av Hyundais kunder har direkte sagt at de savner biler med fysiske knapper.
Hyundai er også klar over sjåførenes misnøye med skjermene. Av samme grunn kommer flere av de 'gamle' knappene som forsvant da berøringsskjermer ble introdusert tilbake.
Et eksempel på endringen hos Hyundai finner du i den ansiktsløftede Ioniq 5, hvor det fortsatt er fysiske knapper å finne. Sørkoreanerne er langt fra de eneste som trekker seg tilbake når det kommer til berøringsskjermer.
Volkswagen har også måttet legge seg ned for å gjøre kundene fornøyde. Dermed kommer de fysiske knappene også tilbake i biler fra Wolfsburg. Og dermed tror BMW-direktør Oliver Zipse med en gang at de største skjermene i biler blir forbudt. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!