Lurt til å kjøpe 12 år gamle dekk – "Det eksploderte"

For en kvinne ble det å kjøpe det hun trodde var helt nye dekk til et mareritt. Dekkene, som var 12 år gamle, eksploderte på motorveien.

Gamle dekk kan være farlige. Gummi forringes rett og slett over tid. Og på et tidspunkt er dekkene ikke egnet for bruk på offentlig vei. Det kan en kvinne fra Oslo skrive under på.

Dekkene på bilen hennes, som hun trodde var nye, eksploderte på motorveien. Det som kunne endt som en forferdelig ulykke kostet heldigvis bare en skrekk.

Det skriver Motor .

Etter eksplosjonen ble de tre andre dekkene undersøkt. Og her viste det seg at de alle ble datet for ikke mindre enn 12 år siden. Noe kvinnen hevder hun ikke visste noe om.

I stedet hevder hun å ha kjøpt dem nye for 3.100 kroner. Men ifølge merkets forhandler skulle de vært skiftet på bilen og kastet til gjenvinning for lenge siden.

LES OGSÅ: Trer i kraft 1. januar – her er de nye korkortreglene

– Dekkene skulle vært skiftet for flere år siden. Det er ikke lurt å bruke dem, skriver en annen dekkforhandler i en uttalelse til Motor .

Forhandleren som i utgangspunktet solgte dekkene gikk umiddelbart med på å erstatte dekkene med et (helt) nytt sett gratis. Men de dekkene dukket aldri opp.

Saken havnet i etterkant i Forbrukerklagenemnda, hvor dekkverkstedet forsvarte seg med at kvinnen godt visste at hun kjøpte noen brukte dekk. Det trodde ingen i klagenemnda. Nå har altså kvinnen fått tilbake 3.100 kroner.

Uenighet mellom forbrukere og næringsdrivende er ikke uvanlig. Ikke her hjemme heller, selv om det faktisk bare er ett bilmerke i det såkalte hengeskapet fra Klagenemnda for bil. Les mer om det her.

Slik kan du selv sjekke om dekkene på bilen din er for gamle:

Det er viktig å sjekke alderen på dekket for å sikre optimal sikkerhet og ytelse, da eldre dekk kan bli mer slitte og mindre effektive.

Følg denne veiledningen for å finne ut om dekket ditt er for gammelt. Hvis dekket er over denne alderen, bør du vurdere å bytte det for å opprettholde sikkerheten.

Finn DOT-koden på siden av dekket – denne koden inneholder informasjon om dekkets opprinnelse og produksjonsdato.

Se etter de fire siste sifrene i DOT-koden. Disse viser produksjonsdatoen.

De to første tallene viser produksjonsuken , mens de to siste tallene viser året .

Eksempel: Hvis koden slutter på 4523 , ble dekket produsert i uke 45 i 2023 .

En vurdering av dekkets alder (husk regel):
Anbefalt levetid for dekk er vanligvis opptil 6-10 år avhengig av dekkbruk og lagring.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

RAM angrer – 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...