Audis modellutvalg bugner i dag av SUV-er som er så vanskelige å selge at merket legger ned en fabrikk. De morsomme bilene eksisterer ikke lenger.
Audi har i dag et bredt utvalg av SUV-er på markedet. Men tyskerne mangler et morsomt bilmodellprogram. Audi TT og R8 hører fortiden til, og det er ingen planer om å erstatte dem.
Utvalget av sportsbiler er generelt synkende, mens SUV-er fortsatt er populære. Og i en slik grad at merket selv kan se det.
– Jeg tror Audi alltid ser på globale segmenttrender. Så det er derfor SUV-er har vært på vei oppover de siste årene. For øyeblikket øker de fortsatt, sier Peter Strudwieke, som er produktplanlegger hos Audi Australia, til nettstedet Carsales .
Noen vil tro at Audi har flyttet det sporty uttrykket over til Sportback-utgavene av Q-modellene. Men igjen handler det mest om visuelle endringer på allerede eksisterende biler.
SUV-ene kan knapt erstatte Audi TT, og absolutt ikke den sentermotoriserte R8. Audi har heller ingen coupéer eller cabrioletter i sitt sortiment lenger, da A5 ikke kommer i todørs utgave i fremtiden, og A3 cabriolet ble avviklet for flere år siden.
LES OGSÅ: Brukte formue på billogo – ingen forklaring til kona
Audi satser i stedet på nye SUV-er. Neste generasjon av Q5 Sportback får trolig premiere allerede denne måneden. Men flere andre SUV-er har en usikker fremtid innen mote.
Q2 er avviklet etter bare én generasjon, og Audi har allerede bestemt seg for å legge ned fabrikken i Belgia som bygger den store Q8 e-tronen.
I Kina har Audi inngått et samarbeid med SAIC-gruppen for å lansere et nytt bilmerke. Den skal hete AUDI. Tre modeller forventes å bli lansert fra 2025, og minst én av dem forventes å være en SUV.
Hvis Audi en dag bestemmer seg for å gjenopplive Audi TT, er det mulig at den, ifølge Carsales, mest sannsynlig kommer tilbake som en crossover. Tyskerne fløt ideen allerede for 10 år siden med konseptbilen TT offroad, som representerte en SUV-versjon av Audi TT.
Samme år ble også et konsept for en TT Sportback, en firedørs sedan, presentert. Men ingen av disse konseptene ble realisert.
Den store etterspørselen etter SUV-er er ikke den eneste grunnen til at Audi nedprioriterer sportsbiler. Dette forklarer Jeff Mannering, direktør for importøren i Australia.
Han påpeker spesifikt at selskapet akkurat nå må være ekstremt forsiktig med hvordan det bruker penger. Og sett i det lyset ligger en sportsbil veldig langt nede på prioriteringslisten.
Audis salg er ned 10,9 % i året frem til september, og fortjenesten falt 91 % i tredje kvartal. Samtidig sliter morselskapet Volkswagen Group med fallende salg over hele linja. Altså bortsett fra ett sted som sier at alt er utsolgt. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!