Nye beregninger fra Dansk Industri viser at staten tilfører milliarder ved å la elbiler slippe unna med svært liten eller ingen registreringsavgift.
Det kan neppe slå tilbake på noen. Men nå viser skarpe tall fra Dansk Industri at Danmark taper milliarder på å subsidiere elbiler.
Det er ikke annet enn en gigantisk tapsbedrift for staten å støtte elbiler. Frem mot 2045 vil Danmark ha tapt 20 milliarder danske kroner i avgifter som ikke kommer inn fra elbilene.
– Alt i alt er ca. 14 skatter opplever enten direkte eller indirekte inntektstap etter hvert som den grønne omstillingen gjennomføres, og skattegrunnlaget for de grønne avgiftene tæres eller forsvinner helt, heter det.
Men selv om Danmark og dermed staten bruker milliarder på å støtte elbiler, frykter særlig Dansk Industri at bilistene vil miste interessen for elbiler uansett.
Og det kan skje om en liten stund. Det gjorde DI-direktør Thomas Sørensen klart allerede i fjor.
LES OGSÅ: Dansk by innfører kritisert forbud mot biler
– I bransjen er vi bekymret for om vi kan opprettholde det høye salget av elbiler de neste årene. Registreringsavgiften ligger an til å øke på de aller fleste elbiler i 2026, sier direktøren.
Og han er ikke den eneste administrerende direktøren som frykter at danskene skal snu elbilene ryggen.
Direktøren for De Danske Bilimportorer, som nå kaller seg Mobility Denmark, Mads Rorvig, deler bekymringen.
Rorvig mener faktisk frykten i den grad at han i 2023 sa at det ikke lenger er nok å gi de som kjøper ny elbil særbehandling i form av lavere avgifter.
For å få med resten av bilistene er det nødvendig å finne fram pisken. Danskene må med andre ord omstille seg og kun kjøpe elbiler. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!