Nye tall viser at Teslas biler, basert på antall korte kilometer, er involvert i de absolutt flest dødsulykkene. Dette skyldes ikke bilenes design, sier folkene bak.
Tesla er involvert i flest dødsulykker i forhold til antall korte kilometer, viser en ny amerikansk studie.
For hver milliard korte kilometer i en Tesla er det 5,6 dødsulykker. Dette er dobbelt så mange som gjennomsnittet for alle bilmerker, som ligger på 2,8. Kia tar andreplassen med 5,5 dødsfall, fulgt av Buick med 4,8.
Studien er basert på data fra 'Fatality Analysis Reporting System' (FARS), administrert av 'National Highway Traffic Safety Administration' (NHTSA) i USA, og dekker dødsulykker på offentlig vei i USA mellom 2017 og 2022. Det vil si for biler som er bygget mellom 2018 og 2022.
Resultatene kan imidlertid skyldes andre faktorer enn sikkerheten til bilene. Andre faktorer spiller inn, mener iSeeCars, som har publisert resultatene. Blå. sjåførenes evner bak rattet.
– Disse bilene fikk utmerkede sikkerhetsvurderinger og gjorde det bra i IIHS og NHTSA kollisjonstester, så det er ikke et designproblem.
LES OGSÅ: Peugeot e-3008 må lades to ganger for å klare 1000 kilometer
– Modellene på denne listen gjenspeiler trolig en kombinasjon av føreradferd og kjøreforhold, noe som fører til økte ulykker og dødsulykker, sier Karl Brauer, sjefanalytiker i iSeeCars.
Det er derfor ikke definitivt fastslått hvorfor Tesla er involvert i en høy andel ulykker. Undersøkelsen påpeker at det kan være knyttet til føreradferd og kjøreforhold, snarere enn feil i bilens design eller sikkerhet.
Karl Brauer understreker også viktigheten av å være oppmerksom bak rattet. Noen andre undersøkelser peker på at spesielt skjermer i nye biler er enda vanskeligere.
– En fokusert og oppmerksom bilist som kjører i lovlig eller rimelig hastighet uten påvirkning av narkotika eller alkohol har størst sjanse til å komme seg trygt frem, uavhengig av hvilken bil de kjører, sier sjefanalytikeren.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!