27. november, 2024

Tyskerne hevder å ha knust den langvarige myten om elbiler

Tyske P3 Group hevder nå å ha knust en vedvarende myte om elbiler – nemlig at batteriene i bilene ikke varer særlig mye eller spesielt lenge. Det er tull, står det.

Det tyske selskapet P3 Group hevder å ha avlivet en utbredt myte om elbiler og deres batterier.

I en ny studie, som P3 Group står bak, er data fra 7000 elbiler analysert. Og resultatet viser at kapasiteten på batteriene avtar betydelig saktere enn mange tidligere antakelser om slitasje på batterier.

Ifølge undersøkelsen skjer den største reduksjonen i batterikapasitet tidlig i batteriets levetid. Batterikapasiteten synker vanligvis fra 100 prosent til 95 prosent innen de første 5000 kilometerne.

Etter det blir batteripakkens kapasitet fortsatt dårligere, men det går tregere, sier tyskerne. Ved 10 000 miles hadde de fleste analyserte batteriene fortsatt omtrent 90 prosent av sin opprinnelige kapasitet igjen.

Etter dette nivået synker kapasiteten i et enda lavere tempo, og mellom 32.000 og 48.000 kilometer holdt kapasiteten seg stort sett stabil.

LES OGSÅ: To passasjerer døde – smeltet i brennende elbil

Undersøkelsen forklarer denne utviklingen med at det dannes et spesifikt belegg på batteriets anode under de første lade- og utladingssyklusene. Dette laget forårsaker en tidlig reduksjon i kapasitet. Men nedbrytningen stabiliserer seg, noe som bremser utviklingen.

P3 Group bemerker at deres data primært er basert på brukte elbiler som er mellom tre og fem år gamle.

Rapporten fremhever også at batterilevetiden avhenger av hvordan bilen brukes og lades. Batteriet skal for eksempel ikke være konstant belastet til det ytterste, verken under lading eller under kjøring. Det anbefales å holde ladenivået mellom 20 og 80 prosent for å optimalisere batterilevetiden.

Men ifølge undersøkelsen har lading over dette nivået ved individuelle anledninger kun begrenset effekt på kapasiteten.

P3 Group understreker imidlertid at deres analyse har visse begrensninger. Databasen inkluderer kun et lite antall elbiler som har mer enn 32 000 kilometer på kortene sine. Og biler som allerede er vraket, er ikke med i statistikken i det hele tatt. Dette betyr at undersøkelsen kun kan gi et øyeblikksbilde av batterienes ytelse og tilstand.

Tilbake i september hevder et irsk selskap å ha kommet frem til et lignende resultat. Også her var og er antallet elbiler relativt beskjedent. Les mer om etterforskningen her .

Latest

Don't miss

Lamborghini trekker seg helt ut av Le Mans

Etter bare én sesong med hyperbilen SC63, trekker Lamborghini...

Storby forbyr elektriske vogner i kollektivtrafikken

Det er brannfaren som mandag 25. november fikk myndighetene...

Nissan ønsker å få opphevet forbudet mot fossilbiler

Nissan krever nå at det skjer noe umiddelbart i...

Tesla er det eneste bilmerket som mister skattesubsidier

I California planlegger et politisk flertall å fjerne skattestøtten...

Jeep Avenger er redusert med 110 000 DKK i Danmark

Den danske importøren KW Bruun senker nå prisen betydelig...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Eier flere selskaper i Danmark – bilgiganten taper milliarder

Den svenske bilimportøren Hedin Mobility, som de siste årene har kjøpt opp flere selskaper i Danmark, risikerer å få slettet en rekke lån etter...

Peugeot stopper leveranser fordi biler sprekker

Peugeot, som eies av bilkonsernet Stellantis, opplyser at ingen av de problematiske bilene er levert fordi sprekkene ble oppdaget. Peugeot har bestemt seg for...

Bilgiganten vil legge ned enda en europeisk bilfabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis truer med å stenge en fabrikk i England. Her bygges det hovedsakelig varebiler for konsernets europeiske merker. Stellantis, verdens...

Kun 0,6 prosent ønsker denne støtten til elbiler

Den svenske regjeringen prøver for tiden å få flere bensin- og dieselbiler av veiene med økt skrotpremie. Men støtten er en enorm flopp –...

Bilmerke sparker 75 prosent av alle forhandlere

Jaguar, som håper å kunne selge biler igjen i 2026, sparker nå 75 prosent av alle forhandlerne. I hvert fall i England. Jaguar kutter...

Motorsykkelmerket KTM går konkurs fredag

Morselskapet bak motorsykkelprodusenten KTM AG vil begjære seg konkurs fredag med Østerrikes svar til Sou- og handelsdomstolen. Den østerrikske eieren av motorsykkelmerket KTM begjærer...

Bilkirkegård med 17.000 biler oppsto spontant

I Florida har en spontan bilkirkegård oppstått etter orkanen Milton. Da den raserte staten i oktober, drepte den 17.000 biler. Orkanen Milton, som rammet...

Tyskland vil frita bilmerkene fra EU-boder

Allerede fra 1. januar 2025 vil EU straffe bilmerker hvis produksjon ikke holder seg under en ny C02-grense. Men nå ønsker Tyskland å frita...

Jaguar-direktøren kaller kritikere som intolerante

Er du kritisk til Jaguars nye merkevarebygging og logo, er du intolerant. I hvert fall ifølge merkevarens administrerende direktør. Det er et uttrykk for...

Audi vil ha patent på elbiler som kjører i vann

Audi skal både kurere rekkeviddeangst med tilhenger og få elbiler til å gå rett i vannet. Det avslører en ny patentsøknad. Ser du litt...

Nissan erklærer seg konkurs – kan gå konkurs om 12 måneder

Nissan kan gå konkurs om bare 12 måneder. Bilmerket er i en krise langt utover det noen hadde forestilt seg, sier direktøren. Nissan advarer...

Brenner opp – Jaguar kjøper tilbake 2.760 elbiler

Jaguar, som allerede er i shitstorm etter presentasjonen av merkets nye logo, kjøper nå tilbake 2.760 biler fordi disse kan ta fyr. Jaguar selger...