Tyske P3 Group hevder nå å ha knust en vedvarende myte om elbiler – nemlig at batteriene i bilene ikke varer særlig mye eller spesielt lenge. Det er tull, står det.
Det tyske selskapet P3 Group hevder å ha avlivet en utbredt myte om elbiler og deres batterier.
I en ny studie, som P3 Group står bak, er data fra 7000 elbiler analysert. Og resultatet viser at kapasiteten på batteriene avtar betydelig saktere enn mange tidligere antakelser om slitasje på batterier.
Ifølge undersøkelsen skjer den største reduksjonen i batterikapasitet tidlig i batteriets levetid. Batterikapasiteten synker vanligvis fra 100 prosent til 95 prosent innen de første 5000 kilometerne.
Etter det blir batteripakkens kapasitet fortsatt dårligere, men det går tregere, sier tyskerne. Ved 10 000 miles hadde de fleste analyserte batteriene fortsatt omtrent 90 prosent av sin opprinnelige kapasitet igjen.
Etter dette nivået synker kapasiteten i et enda lavere tempo, og mellom 32.000 og 48.000 kilometer holdt kapasiteten seg stort sett stabil.
LES OGSÅ: To passasjerer døde – smeltet i brennende elbil
Undersøkelsen forklarer denne utviklingen med at det dannes et spesifikt belegg på batteriets anode under de første lade- og utladingssyklusene. Dette laget forårsaker en tidlig reduksjon i kapasitet. Men nedbrytningen stabiliserer seg, noe som bremser utviklingen.
P3 Group bemerker at deres data primært er basert på brukte elbiler som er mellom tre og fem år gamle.
Rapporten fremhever også at batterilevetiden avhenger av hvordan bilen brukes og lades. Batteriet skal for eksempel ikke være konstant belastet til det ytterste, verken under lading eller under kjøring. Det anbefales å holde ladenivået mellom 20 og 80 prosent for å optimalisere batterilevetiden.
Men ifølge undersøkelsen har lading over dette nivået ved individuelle anledninger kun begrenset effekt på kapasiteten.
P3 Group understreker imidlertid at deres analyse har visse begrensninger. Databasen inkluderer kun et lite antall elbiler som har mer enn 32 000 kilometer på kortene sine. Og biler som allerede er vraket, er ikke med i statistikken i det hele tatt. Dette betyr at undersøkelsen kun kan gi et øyeblikksbilde av batterienes ytelse og tilstand.
Tilbake i september hevder et irsk selskap å ha kommet frem til et lignende resultat. Også her var og er antallet elbiler relativt beskjedent. Les mer om etterforskningen her .