Volkswagen trekker seg nรฅ ut av Xinjiang-provinsen etter flere รฅr med kritikk. Sammen med konsernets kinesiske partner, SAIC, selger tyskerne en fabrikk i landet.
Volkswagen og bilmerkets kinesiske partner, SAIC-gruppen, har bestemt seg for รฅ selge sin bilfabrikk i Xinjiang-provinsen i Kina.
Vedtaket markerer slutten pรฅ den tyske tilstedevรฆrelsen i omrรฅdet. Noe som Volkswagen har blitt kritisert for i รฅrevis.
Fabrikken har vรฆrt gjenstand for oppmerksomhet fra investorer og menneskerettighetsgrupper som har pekt pรฅ pรฅstรฅtte overgrep i regionen, inkludert bruk av tvangsarbeid i interneringsleirer. Anklager som kommunistregimet i Beijing har benektet.
Det skriver Reuters .
Volkswagen annonserte onsdag at fabrikken selges til en kjรธper eid av Shanghais lokale myndigheter. Kjรธper er Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification (SMVIC), som er en del av den statseide Shanghai Lingang Development Group.
LES OGSร : Elbil er en flopp โ spesiell teknologi skal redde Volvo
Salget inkluderer ogsรฅ testanlegg i Turpan, Xinjiang, samt i Anting, Shanghai. Det er opplyst at alle ansatte ved fabrikken skal overtas av ny eier.
Fabrikken, som tidligere produserte Volkswagen Santana-modellen, har mistet betydning for bilprodusenten de siste รฅrene.
Produksjonen ble redusert og aktivitetene begrenset til kvalitetskontroll og levering av biler til lokale forhandlere. Detaljer om den รธkonomiske verdien av transaksjonen er ikke offentliggjort.
Volkswagen har gjentatte ganger avvist at beslutningen om รฅ opprettholde driften i Xinjiang tidligere var et krav fra kinesiske myndigheter for รฅ kunne operere i resten av landet.
Kina er Volkswagens stรธrste marked, men bilprodusenten har opplevd fallende salg og รธkende konkurranse i landet. Spesielt den kinesiske produsenten BYD har gรฅtt forbi Volkswagen som det mest solgte bilmerket i Kina.
Salget av fabrikken i Xinjiang kommer samtidig med at Volkswagen og SAIC har forlenget samarbeidet til 2040. De planlegger รฅ introdusere 18 nye modeller innen 2030, inkludert to utvidede modeller tilpasset kinesiske forbrukere, som skal lanseres i 2026 .
Volkswagen samarbeider ogsรฅ med andre kinesiske partnere som Xpeng for รฅ utvikle nye elektriske og hybride modeller, med mรฅl om over 30 nye modeller innen 2030.
Europeiske bilprodusenter, inkludert Volkswagen, stรฅr for tiden overfor potensielle handelskonflikter mellom EU og Kina.
EU har innfรธrt antisubsidietariffer pรฅ kinesiskproduserte elbiler, noe som kan pรฅvirke salget. Salget av fabrikken i Xinjiang kan derfor ogsรฅ sees pรฅ som en del av en bredere strategi for รฅ restrukturere virksomheten i Kina og hรฅndtere bรฅde รธkonomiske og politiske utfordringer.