Utbrente elbiler utgjรธr en helserisiko, da det kan samle seg kreftfremkallende stoffer pรฅ batteriene. Det er ingen retningslinjer pรฅ dette omrรฅdet.
Utbrente elbiler og spesielt batteriene deres kan utgjรธre en alvorlig helserisiko. Et sentralt problem er de kreftfremkallende stoffene som kan samle seg pรฅ overflaten av batteriene.
I tillegg mรฅ bilopphuggerne forholde seg til risikoen for at batteriene kan gjentennes. Det har ogsรฅ allerede skjedd. Les mer om det her.
De skadelige batteriene skaper bekymring. Bรฅde for miljรธet og menneskene hvis levebrรธd det kan vรฆre รฅ hรฅndtere de utbrente elbilene.
En konkret sak hos Nรฆstved Autoophug, som magasinet Motor beskriver, illustrerer problemet. Her har en utbrent elbil ligget i en container i over ett รฅr.
โ Batteriet kan fortsatt ta fyr, og det kan vรฆre skadelig stรธv som er kreftfremkallende, sier Jakob Kristensen, utviklingssjef i gjenvinningsselskapet Stena Recycling, til media.
LES OGSร : Volvo skal redde dieselmotoren med ny teknologi
Slike stรธvpartikler kan spre seg og skade bรฅde mennesker og natur. Ifรธlge Poul Norby, professor i kjemi og batterispesialist ved DTU, er batterier ikke bare en akutt brannfare.
men ogsรฅ en langsiktig helserisiko. ร hรฅndtere slike biler krever spesialutstyr og kompetanse. Men selv med disse forholdsreglene kan risikoen forbundet med รฅ hรฅndtere batteriene elimineres fullstendig.
Problemet med utbrente elbiler er fortsatt relativt begrenset i Danmark. Men det forventes รฅ vokse betydelig i รฅrene som kommer.
Mobilty Denmark, bilimportรธrenes bransjeforening, anslรฅr at det i 2030 vil vรฆre รฉn million flere elbiler pรฅ danske veier enn opprinnelig antatt. Dette vil sannsynligvis fรธre til flere branner og dermed flere brente batterier som mรฅ hรฅndteres trygt.
Autoopphuggere stรฅr i dag overfor store utfordringer. De utbrente elbilene og deres batterier kan ikke gjenbrukes eller resirkuleres pรฅ tradisjonell mรฅte. I tillegg til de รธkonomiske tapene er det ogsรฅ รธkt risiko for at skadelige stoffer slipper ut i miljรธet dersom de ikke behandles riktig.
Dette reiser spรธrsmรฅlet om det er behov for strengere regler og bedre teknologiske lรธsninger. Slik det er akkurat nรฅ legger utbrente elbiler igjen en regning pรฅ for eksempel 40.000 DKK nรฅr for eksempel batteriet i en utbrent Tesla skal fjernes skikkelig fra veien.