I Norge har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård foreslått å innføre et sentralt register over skadede biler. Det skal skape større sikkerhet for bilistene, heter det.
Norge planlegger å innføre et sentralt skaderegister for alle bilene i landet. Dette initiativet skal gjøre det lettere å få tilgang til informasjon om skadehistorien til innhegninger.
Ifølge Samferdselsdepartementet vil registeret skape større åpenhet og sikkerhet for bilkjøpere og andre trafikanter. Samtidig kan det bidra til å styrke tilliten til verkstedbransjen.
– En bil er noe av det dyreste folk kjøper, så det er viktig at du kjenner hele bilens skadehistorikk.
– Rutebusser med skjulte og dårlig reparerte skader kan utgjøre en stor fare for deg og alle andre i trafikken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding .
Forslaget til skaderegisteret, som Vegvesenet har utarbeidet på oppdrag fra departementet, innebærer endringer i vegtrafikkloven og lov om finansforetak samt en ny på flere områder.
LES OGSÅ: Regjeringen hever igjen avgiften på diesel og bensin
Forslaget er utformet slik at det vil være forsikringsselskapenes ansvar å levere data til registeret. Det er flere ulike typer data som kan ligge i registeret. Det kan for eksempel omfatte kortog med større skader definert som enten reparasjon verdt over 50 000 kroner eller hvis reparasjonen har kostet mer enn 15 timer på verksted.
Et tredje forslag er å registrere opplysninger om skader på biler generelt. Frist for å levere horesvar er 1. mars 2025. Det er imidlertid ikke kjent når loven kan tre i kraft, om den blir en realitet.
Samferdselsministeren understreker at et skaderegister også kan bidra til å bekjempe sosial dumping i transportsektoren.
– Næringen har gjennom tiden hatt behov for et slikt register, og derfor er det viktig å få det på plass. Det vil bidra til en mer seriøs verkstedbransje, sier Nygård.
Flyttingen kommer på et tidspunkt hvor det er et generelt fokus på bærekraft og sikkerhet i transportsektoren. Volvo har for eksempel begynt å utforske bruken av syntetisk diesel som en løsning som kan redusere miljøpåvirkningen fra fossilt brensel.
Spørsmålet om danske bilister skal ha tilgang til et tilsvarende skaderegister er selvsagt i lys av de norske planene. Økt åpenhet i bruktbilmarkedet og muligheten for å øke trafikksikkerheten er to relevante argumenter for å vurdere en tilsvarende modell i Danmark.