Renault vil ikke lenger utvikle motorer for Formel 1. Franskmennene mener det er for dyrt, men nekter samtidig å trekke seg helt fra sporten.
Alpine fortsetter i Formel 1, selv om Renault ikke lenger vil produsere motorer. Renault-gruppen forblir forpliktet til Formel 1 gjennom sitt alpinteam og ser det som et effektivt markedsføringsverktøy for å markedsføre sine personbiler.
Det skriver Autocar .
Renault-gruppens administrerende direktør Luca de Meo uttalte at sporten er en "høyttaler" som forsterker Alpine. Og det gir merkevaren noe å bygge videre på, noe som gir den «troverdighet hos entusiaster».
– Formel 1 sier noe om din evne (som bilprodusent, red.), la han til.
Administrerende direktør i Alpines, Philippe Krief, sier at konsernet tapte mye penger på Formel 1. Rent økonomisk var det ikke god business å være i toppen av motorsporten.
Men nå, når det er lenge siden Renault har betydd noe i denne forbindelse, har direktør de Meo rett i at det er «en investering» og at «det er viktig å promotere merkevaren som trengte Formel 1 og motorsport, som det er. en del av vårt DNA".
De Meo mener også at teamet nå var i bedre form under ledelse av den nye eksternrådgiveren Flavio Briatore, som tidligere ble utvist fra Formel 1, og den nye teamsjefen Oliver Oakes.
– Vi hadde en dårlig start i år, men hentet Flavio tilbake. Vi har også lagt til Oli, en yngre fyr på 36, som jeg tror vil være en av de store i Formel 1. De går i én bestemt retning nå."
De Meo sa også at overgangen til kundeavtale med motorer fra Mercedes-AMG i stedet for et fabrikkprogram sparer Renault-konsernet for 2 milliarder kroner i året.
– Vi har stoppet utviklingen av de nye 2026-motorene.
– Med dagens regler i Formel 1 kan du få en toppkonkurransedyktig motor for under 160 millioner DKK per år; for meg kostet det over 2 milliarder kroner i året. Vi bestemte oss for å konsentrere oss om andre ting som chassis, aerodynamikk og selve teamet.
Les flere nyheter fra motorsportens verden her – hver dag!