NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile, går selv konkurs. Så nå selges alle maskiner og inventar ved fabrikken i Trollhättan.
Den siste resten av Saab Automobile er på vei mot konkurs. Kjøperen National Electric Vehicle Sweden, NEVS, kunngjorde dette til sine ansatte denne uken. I dag er alt på fabrikken til salgs.
Alt må bort. Helt fra inventar på fabrikken til de veldig store hyuradalpressemaskinene som formet alle Saabs biler mellom 1960-tallet og konkursen i 2011.
– De har presset alt fra Saab 96 og 99 til de siste 9-5, det er ingen liten ting, men samtidig var det nyheter for meg, jeg visste ikke om det, sier Peter Bäckström, kurator ved Saaben. Bilmuseum, i en kommentar til Carup.
Det er selskapet Surplex , som lever av å drive all slags virksomhet, som også skal stå for salget av innboet ved fabrikken i Trollhättan.
Og interesserte kjøpere fra hele verden har allerede meldt seg på. Selskapet tror ikke det blir noe problem å få de store maskinene i gang igjen. Noen av dem er imidlertid spesielt produsert for bilproduksjon.
Tilbake på NEVS, som fortsatt holder til i Trollhättan, har de imidlertid ikke gitt opp alt håp. I hvert fall ikke ennå. Det gjorde selskapets direktør Nina Selander klart i en pressemelding .
– Til tross for dette er det ikke vår jobb å kaste inn håndkleet. Nå har vi flere måneder på oss til å finne løsninger for de ansatte – selv om det er i andres regi, sier Nina Selander.
NEVS har imidlertid lidd flere nederlag. Først gikk merkevarens eier, den kinesiske eiendomsgiganten Evergrande, selv ned og dro hjem. Siden ble brent av et libanesisk bilmerke som prøvde å stjele prototypen Emily GT som ble utviklet av det tidligere Saab-folket på bare 9 måneder.