4. januar, 2025

Jaguar skal kun selge elbiler som koster 1.400.000 kroner.

Hvis Jaguar overlever som merkevare, vil kundene måtte punge ut dobbelt så mye i gjennomsnitt for å betale for bare én bil i 2026.

Jaguar har annonsert en radikal endring i merkevarestrategien. Fra 2026 skal det kun selges elbiler, og det til en vanvittig pris på minst 1,4 millioner kroner.

Avgjørelsen er ledsaget av en betydelig prisøkning som vil plassere Jaguar i et nytt segment av bransjen. Det håper i hvert fall merket.

Gjennomsnittsprisen på en Jaguar forventes å stige til rundt 1 400 000 DKK, som er nesten dobbelt så mye som dagens pris på cirka 700 000 DKK.

Den strategiske omstillingen har skapt en debatt i bilverdenen. Jaguar har valgt å bryte med både tradisjon og arv og introdusere et nytt designuttrykk under slagordet «Copy Nothing». Men deres første bud på en konseptbil kalt 00 ser mest ut som en Polestar 4.

Den første modellen som lanseres under denne nye æraen er en firedørs GT med minimalistisk design i pastellfarger. Altså hvis konseptet blir en realitet.

Jaguar har allerede fått voldsom kritikk for den avgjørelsen, og merkets bruktsalg stuper. Les mer om det her .

Likevel mener direktør for JLR-gruppen i Tyskland, Jan-Kas van der Stelt, at Jaguar lett kan bli et luksusmerke som kan rettferdiggjøre en svært høy pris.

Dette er skrevet av Autobild .

Den nye firedørs GT-en forventes å konkurrere med biler fra Rolls-Royce og Bentley. Jaguar har imidlertid ikke mye å slå tilbake med. Merket forteller at elbilen vil ha en rekkevidde på rundt 700 kilometer. Men det og designtrekkene merket presenterte i slutten av måneden på konseptbilen er allerede tatt hånd om.

Jaguar forventer at deres kunder vil eie flere biler, og at designet vil være en avgjørende faktor for at valget faller på dem. Faktisk tror Jaguar at kundene deres ikke bryr seg om motoren. Derfor er det bare ett valg – det nåværende.

Noe helt tredje er at bilmerket begrenser sin produksjon ned til et nesten ikke-eksisterende grunnlag. Det må kun bygges 50.000 biler i året. På denne måten mener ledelsen at det kan drives en lønnsom virksomhet.

I mellomtiden slipper mange av konkurrentene sine tidligere tak for å bygge kun elbiler. Senest har Stellantis annonsert at de tross alt ikke bare skal bygge elbiler i 2035.

Latest

Don't miss

Volkswagen Polo overlever – fyller 50 år i år

Det er første januar 2025. Dette betyr mange ting....

Clarkson: "Fri hastighet bedre enn fartsgrenser"

Jeremy Clarkson er en mann med mange og ofte...

Protester hjalp ikke – forhatte bompenger gjelder fra i dag

Sinte lastebilister og sjåfører lammet trafikken flere steder i...

Kollapset bilmerke fra Kina solgte biler for 19.000 kroner

Det kollapsede bilmerket Jiuye, grunnlagt i Kina og delvis...

Derfor skjuler Volvo eksosrørene på bilene sine

Volvo mener ikke at eksosrør hører hjemme på moderne...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Derfor falt salget til Tesla for første gang på 10 år

For første gang på mer enn 10 år har Teslas totale salg falt. Det viser bilmerkets egne tall. Nedgangen er imidlertid marginal. For første...

I motsetning til Danmark setter Sverige ned bensinprisen betydelig

Svenskene går i mot. I hvert fall når det kommer til bensinprisen. Selv om EU har skjerpet utslippskravene, er bensinen nå billigere. I en...

Den konkursrammede bilgiganten har tapt 40 milliarder på ett år

Den konkursrammede svenske batterigiganten kom ut av 2024 med et gigantisk underskudd. 40 milliarder danske kroner mangler i regnskapet. Den svenske batterigiganten Northvolt endte...

Det er derfor 14.000 klassiske biler ruster bort på flyplassen

På en flyplass som tidligere huset British Air Force RAF ruster opptil 14 000 klassiske biler bort. Bilene kasseres for 10.000 kr. stykket. I...

Anna fikk hatpost fordi Teslaen brant opp

Anna Persson har bevis på at en korbod har brent opp. Men hun har aldri blitt satt ned av hat, som da Teslaen hennes...

Blitsen fra fotobilen – overleverte til og med bilen til politiet

En 31 år gammel mann fikk den verst tenkelige starten på året da han passet på en fotobil i Nykøbing Falster onsdag morgen klokken...

20 år gammel Golf koster like mye som 2 nye

Innvendig er det en gammel Volkswagen Golf. Faktisk har den nå mer enn 20 år bak seg. Men det er ikke en hvilken som...

Diesel Golf fra 1977 slo toppmoderne elbil i ny test

Den ville kostet over en million kroner om den kunne kjøpes i Danmark. En topp moderne elbil kan likevel ikke holde tritt med en...

Bilist mistet 250 kilo hasj midt på motorveien

En sjåfør i en pick-up kom galt av da han slapp hele 250 kilo hasj midt på motorveien fordi han kolliderte med en annen...

Å satse på elbiler gjør oss avhengige av Kina, sier BMW

BMWs toppsjef Oliver Zipse har advart om at bilindustrien vil gjøre seg avhengig av Kina dersom bilmerkene utelukkende fokuserer på elbiler. BMWs administrerende direktør,...

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...