8. januar, 2025

Nesten 50 prosent av alle nye biler er fra Kina

Nesten 50 prosent av alle nye biler i november 2024 kom fra Kina. Og dominansen til kineserne forventes bare å vokse i årene som kommer.

Kina dominerte det globale bilmarkedet i 2024, og leverte nesten halvparten av alle nye biler over hele verden.

I november 2024 nådde Kinas andel av det globale bilsalget bemerkelsesverdige 41 prosent – den høyeste markedsandelen noensinne for biler bygget i Kina.

Til sammenligning lå USA langt bak med en andel på 18,2 %, fulgt av India, Japan og Tyskland.

Ifølge Cui Dongshu, generalsekretær i China Passenger Car Association (CPCA), solgte kinesiske forhandlere 3,316 millioner personbiler bare i november.

Det skriver Auto Drive .

Denne utviklingen er ikke en tilfeldighet, men en del av en større trend. I de første 11 månedene av 2024 nådde det globale bilsalget 82,01 millioner biler, en økning på 2 prosent sammenlignet med året før. Kina sto for 34,1 prosent av det totale globale salget.

Kinas dominans er bemerkelsesverdig, spesielt med tanke på at landet ikke hadde en betydelig bilindustri for bare noen tiår siden.

Kinas markedsandel har økt fra et gjennomsnitt på 30 prosent mellom 2016 og 2018 til nåværende nesten 50 prosent Det var imidlertid i november at det så slik ut.

Også i mars og april så Kina vekst, kombinert med en stabil markedsandel på 33 prosent i mai og juni, og banet vei for den rekordstore ytelsen.

Kinas suksess handler ikke bare om antall biler. Blant verdens ti største bilprodusenter var det kun tre – BYD, Geely og Chery – som økte sine markedsandeler i 2024. Alle tre merkene kommer fra Kina.

Prognosene for fremtiden er fortsatt positive. I hvert fall i kinesernes øyne. Forventningene til totalt bilsalg i 2024 ligger et sted mellom 31 og 31,3 millioner kjøretøy.

En vekst på 4 prosent sammenlignet med året før. Folk fra China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), China EV100 og CPCA spår en ytterligere økning på 3 prosent i 2025. Noe som betyr at bilister over hele verden vil kjøpe godt 32 millioner biler fra Kina før årets slutt.

Utviklingen illustrerer tydelig hvordan bilverdenen har endret seg. Tidligere var det USA som dikterte trender, design og smak. Mens resten av verdens bilmerker bare fulgte etter. Nå er ballen hos Kina.

Noe spesielt mange dansker synes er vanskelig å svelge. Du må også helt ned til tiendeplass over de mest populære merkene for å finne et kinesisk merke i Danmark. Nemlig Volvo. De nærmeste konkurrentene, BYD og Xpeng, kan bare holde seg på topp 20.

Spørsmålet nå er hvor lang tid det vil ta før Kinas andel på 41 prosent faktisk blir halvparten av markedet.

Latest

Don't miss

Nye tall: 99,6 prosent vil velge elbil i 2030

Nesten 100 prosent av alle sjåfører vil velge elbil...

Bilist sovnet i en burgerku – så kom politiet

Fredag kveld endte en bilist opp med alt annet...

20 år gammel Golf koster like mye som 2 nye

Innvendig er det en gammel Volkswagen Golf. Faktisk har...

Kritisert Volkswagen-sjef tjener full årslønn på 2 dager

Hans står i spissen for en gruppe som kan...

82-åringen solgte hemmelig bilsamling for en enorm sum av millioner

82 år gamle Ad Palmen ble etter hvert for...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

For totalforbud – USA svartelister kinesisk bilselskap

USA planlegger å fullstendig utestenge biler fra Kina senest innen 2030. Forsvarsdepartementet i Pentagon har allerede svartelistet batterigiganten CATL. Det er en feil, sier...

SF vil forby bensinbiler – men Danmark må ikke

Danmark må ikke forby salg av nye bensinbiler. EU har allerede etablert dette. Likevel vil SF nå ha det gjort så fort som mulig....

Kjempebrødre laget nye elbiler 100.000 kr. billigere

Ved en feiltakelse slo en finsk bilforhandler automatisk 100.000 kroner av prisen på flere splitter nye elbiler. Nå kjemper kundene om bilene til prisen....

Elbilsalget kollapser i Tyskland etter et år uten støtte

Det er nå mer enn ett år siden den tyske regjeringen fjernet statstilskuddet til nye elbiler for å lappe hull i landets økonomi. Salget...

Skoda Enyaq er priset under 300 000 DKK i Danmark

Den populære Skoda Enyaq får både en ansiktsløftning og et priskutt av importøren, slik at den nå koster under 300.000 kroner i Danmark. Skoda...

Advarer mot denne funksjonen i nye biler – vær forsiktig!

Både her hjemme og i Norge fikk bilistene en tøff start på den første uken i det nye året med mye snø. Særlig en...

1.218 elbiler i Danmark kan ha en fatal feil

En fatal feil som påstås ved fabrikken har fått Peugeot-importøren til å tilbakekalle 1.218 elbiler i Danmark. Peugeot tilbakekaller 1.218 biler i Danmark på...

89 prosent er fortsatt skeptiske til elbilen

Politikerne har det som mål. Men bare 1 av 10 nordmenn tror at elbiler vil erstatte alle bensin- og dieselbiler i år. En ny...

Elon Musk vil kjøpe gigantisk fotballklubb, sier faren

Elon Musk ønsker å kjøpe Liverpool fotballklubb. Det opplyser faren til Tesla-sjefen i et nytt intervju. I et intervju med Times Radio avslørte Tesla-direktør...

Toyota tvunget til å droppe design – hva er ulovlig her?

Ifølge flere bildesignere er opplyste logoer det nye krom. Men ikke alt de tenker på er lovlig. Det kan Toyota skrive under på. Toyota...

Sonys første elbil blir dyrere enn Tesla Model S

Afeela 1, som Honda lager sammen med Sony, blir en ekstremt dyr fornøyelse. Faktisk vil den være dyrere enn Tesla Model S. Hondas første...

BMW trosser EU-forbudet: bygger motorer etter 2035

Det nytter ikke å legge forbrenningsmotoren på hylla. I hvert fall ikke hos BMW. Selv ikke om EU forbyr teknologien i 2035. BMW bekrefter...