25. april, 2025

Forskere lager elbilbatteri som selv slukker brann

Batteribranner i elbiler er sjeldne, men ofte svært voldsomme. Noen forskere kan ha mistet det med et batteri som slår seg av.

En gruppe forskere fra Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology (DGIST) i Korea har utviklet en ny type batteri for elbiler.

Det spesielle med batteriet er at det kan slukke brann av seg selv, dersom det skulle skje. Batteriet, som bruker en "trelags solid polymerelektrolytt", er også designet for å opprettholde god ytelse selv etter mange ladninger.

I hvert fall hvis du spør koreanerne.

Et sentralt problem med tradisjonelle faste polymerelektrolytter i batterier er dannelsen av såkalte dendritter. Dette er små strukturer som kan oppstå under lading og utlading.

Det skriver Carscoops .

Selv om de virker uskyldige, kan de skade batteriets interne koblinger og øke risikoen for brann eller eksplosjon. Dendritter har vært en utfordring for sikkerheten og effektiviteten til litiummetallbatterier i mange år.

Forskerne ved DGIST har forsøkt å løse problemet ved å utvikle en ny elektrolyttstruktur. Løsningen deres er en trelagskonstruksjon, som gir batteriet både stabilitet og funksjonalitet.

De ytre lagene er blod, noe som sikrer god kontakt med elektrodene. Mens det siste laget er mer robust og styrker batteriets generelle holdbarhet.

For å gjøre batteriet enda sikrere er det tilsatt en brannhemmende kjemisk forbindelse kalt dekabromdifenyletan til elektrolytten.

Resultatene fra prosjektet ble presentert i en vitenskapelig artikkel i tidsskriftet Small . Her beskriver forskerne hvordan deres design kombinerer sikkerhet med effektivitet. Selv om arbeidet er teknisk, kan denne typen batterier ha stor praktisk betydning for elbiler.

Litiummetallbatterier er en viktig del av utviklingen innen elbilteknologi. Å redusere risikoen for brann er en nødvendighet når du arbeider med høyspentbatterier. Arbeidet til DGIST-teamet er et skritt mot en sikrere og mer stabil batteriteknologi.

Forbedring av batterisikkerhet har vært et sentralt satsingsområde i forskningen de siste årene. For det er nødvendig å forbedre sikkerheten til elbiler. Akkurat nå har frykten for branner for eksempel fått Hellas til å forby elbiler om bord på ferger. Les mer om det her .

En stor fordel med batteriet er dets evne til å tåle gjentatte ladesykluser uten vesentlig forringelse. Forskerne fortsetter å undersøke hvordan teknologien deres kan forbedres ytterligere.

Med en økende etterspørsel etter trygge batteriløsninger for elbiler, kan denne oppfinnelsen være viktig i mange sammenhenger. Når teknologien kan brukes i elbiler, gir ikke de koreanske forskerne et tilbud.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ny teknologi slukker branner i alle elbiler på 5 minutter

Hyundai Mobis sitt nye batterisystem har eget brannslukningsapparat. Systemet...

Bilgiganten tvunget til å stoppe ulovlig reklame

Stellantis hevder i en rekke annonser at bilene deres...

Tesla nekter å akseptere brukte Cybertrucks for innbytte

Ikke mer handel med Cybertrucks. I hvert fall hos...

Audis nyeste elbil kommer aldri til Danmark

Den nye elektriske kombikupeen AUDI E5 debuterer snart på...

Etter kritikk – elbiler får 5 års fabrikkgaranti i Danmark

Wismo Group, som importerer Stellantis-konsernets merkevarer til Danmark, har...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....