Batteribranner i elbiler er sjeldne, men ofte svรฆrt voldsomme. Noen forskere kan ha mistet det med et batteri som slรฅr seg av.
En gruppe forskere fra Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology (DGIST) i Korea har utviklet en ny type batteri for elbiler.
Det spesielle med batteriet er at det kan slukke brann av seg selv, dersom det skulle skje. Batteriet, som bruker en "trelags solid polymerelektrolytt", er ogsรฅ designet for รฅ opprettholde god ytelse selv etter mange ladninger.
I hvert fall hvis du spรธr koreanerne.
Et sentralt problem med tradisjonelle faste polymerelektrolytter i batterier er dannelsen av sรฅkalte dendritter. Dette er smรฅ strukturer som kan oppstรฅ under lading og utlading.
Det skriver Carscoops .
Selv om de virker uskyldige, kan de skade batteriets interne koblinger og รธke risikoen for brann eller eksplosjon. Dendritter har vรฆrt en utfordring for sikkerheten og effektiviteten til litiummetallbatterier i mange รฅr.
Forskerne ved DGIST har forsรธkt รฅ lรธse problemet ved รฅ utvikle en ny elektrolyttstruktur. Lรธsningen deres er en trelagskonstruksjon, som gir batteriet bรฅde stabilitet og funksjonalitet.
De ytre lagene er blod, noe som sikrer god kontakt med elektrodene. Mens det siste laget er mer robust og styrker batteriets generelle holdbarhet.
For รฅ gjรธre batteriet enda sikrere er det tilsatt en brannhemmende kjemisk forbindelse kalt dekabromdifenyletan til elektrolytten.
Resultatene fra prosjektet ble presentert i en vitenskapelig artikkel i tidsskriftet Small . Her beskriver forskerne hvordan deres design kombinerer sikkerhet med effektivitet. Selv om arbeidet er teknisk, kan denne typen batterier ha stor praktisk betydning for elbiler.
Litiummetallbatterier er en viktig del av utviklingen innen elbilteknologi. ร redusere risikoen for brann er en nรธdvendighet nรฅr du arbeider med hรธyspentbatterier. Arbeidet til DGIST-teamet er et skritt mot en sikrere og mer stabil batteriteknologi.
Forbedring av batterisikkerhet har vรฆrt et sentralt satsingsomrรฅde i forskningen de siste รฅrene. For det er nรธdvendig รฅ forbedre sikkerheten til elbiler. Akkurat nรฅ har frykten for branner for eksempel fรฅtt Hellas til รฅ forby elbiler om bord pรฅ ferger. Les mer om det her .
En stor fordel med batteriet er dets evne til รฅ tรฅle gjentatte ladesykluser uten vesentlig forringelse. Forskerne fortsetter รฅ undersรธke hvordan teknologien deres kan forbedres ytterligere.
Med en รธkende etterspรธrsel etter trygge batterilรธsninger for elbiler, kan denne oppfinnelsen vรฆre viktig i mange sammenhenger. Nรฅr teknologien kan brukes i elbiler, gir ikke de koreanske forskerne et tilbud.