Tesla slått – her er danskenes favorittbilmerke

Etter en pause på noen år kan Volkswagen igjen kalle seg danskenes favorittbilmerke, selv om tyskerne ikke selger den mest populære bilen hjemme.

Etter en pause på noen år er Volkswagen igjen danskenes favorittbilmerke. Med stort fokus på elbiler har Volkswagen klart å ta førsteplassen på det danske bilmarkedet i 2024.

I et år preget av usikkerhet og endring har Volkswagen vært vellykket med å navigere i markedet og levere biler som matcher danskenes behov. Med 20.020 registrerte biler og en markedsandel på 11,6 prosent er Volkswagen det foretrukne merket blant danske bilkjøpere.

En av grunnene til Volkswagens suksess er deres brede utvalg av elbiler. ID-familien, som spenner fra den kompakte ID.3 til den romslige ID.7, har truffet et bredt segment av danske bilkjøpere.

ID.4/ID.5 har prestert ekstremt godt i den populære kompakte elektriske SUV-klassen. Med 6.714 solgte eksemplarer er ID.4/ID.5 det nest mest solgte merket i klassen, som er preget av intens konkurranse.

Det skriver importøren i en pressemelding .

ID.3, den første modellen i Volkswagens elektriske offensiv, har også vært vellykket. Den kompakte bilen med god plass og ulike batteri- og rekkeviddemuligheter har vist seg å være et populært valg blant danskene. ID.3 endte opp som den mest solgte bilen i sin klasse og nummer åtte i det totale bilsalget.

Volkswagen har også markert seg i firmabilklassen med ID.7. Den romslige og komfortable elbilen med lang rekkevidde har vunnet tittelen Årets bedriftsbil for andre år på rad. Introduksjonen av stasjonsvognversjonen ID.7 Tourer har økt salget ytterligere, og ID.7 er nå den mest solgte bilen i premiumklassen med 1.948 registrerte biler.

Høsten 2024 introduserte Volkswagen Commercial Vehicles en ny og forbedret ID. Buzz med lengre akselavstand og opptil syv seter. Den nye varianten har skapt stor interesse blant familier som ønsker en romslig elbil.

– Erfaringen og kunnskapen som våre forhandlere har opparbeidet seg de siste fire årene med salg og service av Volkswagens elektriske ID-modeller er verdifull med tanke på at kundene skal føle seg trygge på den elektriske konverteringen.

– Sett i det perspektivet kommer også innføringen av en ny garanti på totalt 5 år/150 000 km** på alle ID-modeller til å være en viktig faktor.

– Og så gleder vi oss til 2025, da Volkswagen har verdenspremiere på to ID-modeller i minibilklassen, som vil passe perfekt for det danske markedet, slik at vi kan få med enda flere dansker i den elektriske ombyggingen, sier Michael. Ebeling, direktør for Volkswagen personbiler i Danmark.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge...

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...