Det er ikke en skrivefeil. Den nye Mazda6e mรฅ staves med en liten "e" pรฅ slutten. Den elegante sedanen kommer derimot til Danmark i lรธpet av sommeren.
Mazda6e kommer til Danmark i lรธpet av sommeren 2025. Den nye elbilen er en 5-dรธrs modell med coupรฉ-aktig design. Mazda6e er det siste tilskuddet til Mazdas utvalg av elbiler.
Mazda6e tilbys med to forskjellige batteristรธrrelser. Den ene versjonen har et batteri pรฅ 68,8 kWh som gir en rekkevidde pรฅ opptil 479 km. Batteriet kan lades med opptil 200 kW, noe som betyr at det kan lades fra 10-80 % pรฅ 22 minutter.
Elmotoren yter 258 hk. Den andre versjonen, Mazda6e Long Range, har et batteri pรฅ 80 kWh og en rekkevidde pรฅ opptil 552 km.
Elmotoren i denne versjonen yter 245 hk. Begge versjonene har et dreiemoment pรฅ 320 Nm, driver bakhjulene og har akselerasjon fra 0-100 km/t pรฅ under 8 sekunder. Toppfarten er 175 km/t.
Mazda6e er designet med Mazdas "Kodo: Soul of Motion"-filosofi. Bilens design er preget av skarpe linjer, lav taklinje og en coupรฉaktig silhuett.
Bakluken, der bakvinduet รฅpnes opp, gir bilen et praktisk element. Designet inkluderer detaljer som en opplyst signaturvinge mellom frontlyktene, rammelรธse sidevinduer og integrerte dorhรฅndtak.
Baklyktene har en distinkt lyssignatur og en elektrisk bakspoiler bidrar til bilens dynamiske utseende.
Interiรธret i Mazda6e er inspirert av det japanske konseptet ยซmaยป, som fokuserer pรฅ enkelhet og romslighet. Bรฅde for- og baksetepassasjerene har god benplass, og panoramataket gir naturlig lys.
Det skriver importรธren i en pressemelding .
Kvalitetsmaterialer skaper en dempet atmosfรฆre, og den flytende midtkonsollen og instrumentpanelet gir en fรธlelse av letthet.
Mazda6e er tilgjengelig i to utstyrsnivรฅer. Takumi har et interiรธr med beige eller sort kunstskinn, mens Takumi Plus har brunt nappaskinn og semsket skinn, samt elektrisk solskjerm for panoramataket.
Den digitale cockpiten har en 14,6" berรธringsfรธlsom fargeskjerm som kan tilpasses etter fรธrerens preferanser.
I tillegg kommer en 10,2" digital instrumentklynge og et Head-up-display med "Augmented Reality", som viser informasjon om hastighet, sikkerhetsfunksjoner og navigasjon direkte i fรธrerens synsfelt. Bilen har et SonyPRO systemยฎ med 14 hรธyttalere.
Sikkerhet har vรฆrt et sentralt element i utviklingen av Mazda6e. Bilen har 9 kollisjonsputer og en rekke aktive sikkerhetssystemer.
Prisen pรฅ Mazda6e er ennรฅ ikke offentliggjort, men bilen forventes รฅ komme pรฅ det danske markedet sommeren 2025.