NAF, som er Norges svar pรฅ FDM, sier nรฅ at elbileiere bรธr forvente at bilene mister mellom 20 og 30 prosent av rekkevidden om vinteren.
En ny undersรธkelse avslรธrer at 6 av 10 elbileiere opplever en betydelig reduksjon i rekkevidde nรฅr temperaturen synker. Sรฅ mye som 20 prosent eller mer av det lovede utvalget kan forsvinne i vinterkulden.
โ Kulden er ikke elbilbatteriets venn. Bilene er merkbart kortere allerede, mens termometeret er pรฅ plussiden, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrรฅdgiver i NAF.
Det skriver organisasjonen i en pressemelding .
Undersรธkelsen, som er en del av NAFs siste elbilmonitor, viser at nesten รฉn av ti elbileiere opplever et fall i rekkevidden pรฅ 40 prosent eller mer i vinterhalvรฅret.
Dette bekreftes av NAF og Motors omfattende testing av elbiler bรฅde sommer- og vinterforhold.
โ Vรฅre tester viser at selv i moderate vintertemperaturer er det biler som mister mer enn 20 prosent av rekkevidden.
Og rekkevidden blir kortere jo kaldere det blir, sier Sodal.
Variasjon i rekkeviddestap
Testresultatene viser en betydelig variasjon i rekkeviddestap mellom ulike bilmodeller. Noen elbiler mister bare 4 prosent av rekkevidden, mens andre mister opptil 36 prosent.
โ Basert pรฅ det vi har funnet i vรฅr store elbiltest, er vรฅrt rรฅd at du skal regne med at du gรฅr 20 til 30 prosent kortere med elbilen i vanlige vintertemperaturer enn du gjรธr i sommervarmen.
โ I vรฅre vintertester anser vi 20 prosent eller mindre tap av rekkevidde som et godt resultat. Mange av bilene har et sted mellom 10 og 20 prosent rekkeviddetap, sier Nils Sodal.
El Prix – Verdens stรธrste elbiltest
NAF og Motor fortsetter sin omfattende testing av elbiler med den kommende El Prix. 24 nye elbiler skal testes for rekkevidde og ladehastighet i denne sjette vintertesten.
At vinteren spiser opp mye av rekkevidden er imidlertid ikke et isolert norsk fenomen. Her hjemme, hvor vinteren generelt er mildere, plager de lavere temperaturene ogsรฅ elbilene.
Bรฅde Ford- og Toyota-eiere har klaget over at de ikke kan gรฅ sรฅ langt som bilprodusentene forventer at de skal. Overfor Finans kaller en Toyota bZ4x-eier รฆrlig bilen sin 'elendig' om vinteren.
Og dette selv om han flere ganger i dialogen med Toyota-forhandleren hadde forklart at han ville bruke bilen om vinteren. Blรฅ. for turer pรฅ skiferie i Sverige. Les mer om det her .