Renault i vekst: Rekordsalg og ambisiøse planer for elbiler i Danmark

Det er fart hos Renault – både i Danmark og i resten av Europa, hvor salget vokser enormt.

Renault har hatt et sterkt 2024 med vekst i både globale og europeiske markeder. Mens merkets tilnærming til elbiler og hybridteknologi sikrer deres posisjon som frontløpere, har Danmark markert seg som et av de mest suksessrike markedene.

En vekst på hele 75 % i salget av personbiler understreker at Renault står sterkt blant danske bilkjøpere.

Globalt lanserte Renault åtte nye modeller i 2024, inkludert den elektriske Scenic E-Tech og Renault 5 E-Tech Electric.

Sistnevnte har allerede fått tittelen Årets Bil 2025 og ble den mest solgte elbilen i B-segmentet i Frankrike med 10.000 solgte enheter på bare to måneder.

Totalt globalt salg nådde 1 577 351 enheter, en økning på 1,8 % i forhold til 2023.

Europa er fortsatt det største markedet for Renault med over én million solgte biler og en markedsandel på 6,7 %.

Salget av elbiler økte med 9 %, mens hybrider så en imponerende vekst på 30 %, og plasserte Renault på andreplass blant hybridprodusentene i Europa.

Eksplosiv vekst i Danmark
Renault hadde også et flott år i Danmark, hvor salget av personbiler økte med 75 % og varebiler med 18 %. Det totale salget av person- og varebiler økte med hele 51,76 %.

Danmark er nå Renaults syvende største marked i Europa, etter at merket har flyttet seg fra 11. til 7. plass på rangeringen.

Bestselgerne på det danske markedet i 2024 var Renault Megane E-Tech Electric, Renault Clio og den nye Scenic E-Tech Electric.

På varebilsiden presterte Renault Trafic ekstremt bra og var i nærheten av å selge de mest populære personbilene.

Ifølge Søren Hyltoft, som er leder for Kommunikasjon & Markedsføring i RN Danmark, er fokuset i 2025 på fire elbiler og en styrking av elektrisk drift i varebilsegmentet. Modeller som Renault Master E-Tech Electric og den kommende Renault R4 vil drive veksten.

Teknologi for folket
Renaults fokus på avansert teknologi til rimelige priser er tydelig. Så mange som 81 % av kjøperne valgte i 2024 å legge til multimediasystemet openR link med Google Built-In når det var mulig.

Samtidig foretrakk mer enn 40 % av kundene det innovative Solarbay panoramataket, og de mest velutstyrte versjonene som Iconic og Alpine stod for 25 % av Scenic-salget.

Renaults ambisiøse investeringer og dedikasjon til innovasjon viser at merket ikke bare er klar til å vokse, men også til å sette standarden for fremtidens biler.

2025 blir et år med fokus på elbiler og ny teknologi, og alt tyder på at Renault fortsatt vil være en betydelig aktør i den grønne omstillingen.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...