Etter mange år med uenigheter er det 136 år gamle dekkselskapet Dunlop solgt til japanske Sumitomo Rubber i et joint venture. Avtalen er på 5 milliarder danske kroner. verdi
Etter en lang tvist er dekkmerket Dunlop solgt til det japanske selskapet Sumitomo Rubber Industries.
Goodyear, som tidligere eide Dunlop, har kommet til enighet om å selge merket for 701 millioner dollar. Salget inkluderer Dunlops merkevarer i Europa, Nord-Amerika og Oseania.
Det skriver Reuters .
Avtalen betyr imidlertid ikke et fullstendig farvel til Dunlop for Goodyear. Selskapet vil fortsette å selge Dunlop-dekk for personbiler i Europa frem til minst 31. desember 2025. I den perioden må det betales lisens for bruk av navnet til Sumitomo Rubber.
I tillegg vil Goodyear levere Dunlop-dekk til Sumitomo i Europa de neste fem årene.
Goodyear har også sikret seg rettighetene til å bruke Dunlop-varemerket for lastebildekk i Europa på lang sikt. Også her skal en lisensbetaling pr Dekk.
Salget av Dunlop er en del av Goodyears strategi for å effektivisere virksomheten og redusere kostnadene.
I 2023 sa Goodyear at de hadde planer om å redusere forretningsområdene betydelig. Inkludert at Dunlop, Off-the-Road og kjemiavdelingen måtte selges unna. Målet var å få over 2 milliarder dollar, tilsvarende i underkant av 14,5 milliarder danske kroner, fra salget.
Som en del av dietten solgte Goodyear i fjor sin Off-the-Road dekkvirksomhet til det japanske selskapet Yokohama Rubber for 905 millioner dollar.
Dekkprodusentene har de siste årene opplevd økt press fra billigere kinesiske konkurrenter og møter økende krav fra myndighetene om å redusere forurensning.
Blå. har EU gjort partikkelforurensning fra dekk til en del av den ellers utvannende Euro 7-normen for personbiler. Les mer om det her .