Den svenske ladeoperatøren, Eways, som kort tid før nyttår gikk konkurs med en tresifret milliongjeld, gjenoppstår med nye eiere, skriver selskapet.
Ladeoperatøren Eways, som kort tid før jul gikk konkurs med en gjeld på over 100 millioner danske kroner, gjenoppstår nå med ny eier.
Eways, som solgte elbilladeprodukter og tjenester, etterlot seg en betydelig gjeld til både kunder og skattemyndighetene. Konkursen kom etter en periode med økonomiske vanskeligheter, der en rekonstruksjonsplan ble avvist av Attunda bystyre.
Nå har grossistselskapet KGK (KG Knutsson AB), som er aktivt i bilindustrien, kjøpt Eways' eiendeler og virksomhet fra konkursboet.
I utgangspunktet avviste det svenske rettssystemet ellers en rekonstruksjon av selskapet med den begrunnelse at Eways har hatt lavere omsetning enn forventet, urealistiske fremtidsprognoser og mangel på investorer.
KGK ser på kjøpet av ladeoperatøren som en strategisk investering i en fremtid med elbiler. Selskapet har investert i ladeinfrastruktur siden 2015 og forventer fortsatt vekst i denne sektoren.
– Vi i KGK er overbevist om at elbiler vil være en stor del av fremtiden, og derfor er en utvidet og velfungerende ladeinfrastruktur avgjørende, sier Johan Regefalk, administrerende direktør i KGK, i en pressemelding .
Kjøpet av Eways gir KGK tilgang til et etablert nettverk og en kundebase innen ladeinfrastruktur. Det er fortsatt uklart hvilke konkrete planer KGK har for Eways' fremtidige drift og hvordan de vil håndtere gjelden som forårsaket konkursen.
Kort tid før konkursen kom det frem at Eways uberettiget hadde beholdt kundenes penger. Samtidig kastet kollapsen over 600 borettslag, som hadde selskapets ladestasjoner stående, ut i mysteriet av usikkerhet.
Omtrent samtidig med den første konkursen i desember ble det også avslørt at Eways sin daværende direktør har brukt noen av pengene i selskapet til å betale ned sin egen gjeld i andre selskaper.
LES OGSÅ: Jaguars egne ansatte hater ny «woke»-logo
Konkursen og redningen av Eways er langt fra den første i sitt slag i bilindustrien i nyere tid. Imidlertid er ikke alle selskaper like "heldige".
I fjor kunne Boosted fortelle at Fisker Inc. var angivelig i forhandlinger med Nissan. Det endte imidlertid med at japanerne hoppet av. I dag legger Fisker, som ble grunnlagt av den danske bildesigneren Henrik Fisker, ned etter en avgjørelse i det amerikanske svaret til skifteretten.
Boosted har også fortalt om hvordan bilmerkets nordiske datterselskaper for lengst har gått konkurs. Det danske hovedkvarteret i Fisker Center+ København snudde allerede noen hoder i mai 2024.