22. januar, 2025

Konkurs med 100 millioner i gjeld – ladeoperatør gjenoppstår

Den svenske ladeoperatøren, Eways, som kort tid før nyttår gikk konkurs med en tresifret milliongjeld, gjenoppstår med nye eiere, skriver selskapet.

Ladeoperatøren Eways, som kort tid før jul gikk konkurs med en gjeld på over 100 millioner danske kroner, gjenoppstår nå med ny eier.

Eways, som solgte elbilladeprodukter og tjenester, etterlot seg en betydelig gjeld til både kunder og skattemyndighetene. Konkursen kom etter en periode med økonomiske vanskeligheter, der en rekonstruksjonsplan ble avvist av Attunda bystyre.

Nå har grossistselskapet KGK (KG Knutsson AB), som er aktivt i bilindustrien, kjøpt Eways' eiendeler og virksomhet fra konkursboet.

I utgangspunktet avviste det svenske rettssystemet ellers en rekonstruksjon av selskapet med den begrunnelse at Eways har hatt lavere omsetning enn forventet, urealistiske fremtidsprognoser og mangel på investorer.

KGK ser på kjøpet av ladeoperatøren som en strategisk investering i en fremtid med elbiler. Selskapet har investert i ladeinfrastruktur siden 2015 og forventer fortsatt vekst i denne sektoren.

– Vi i KGK er overbevist om at elbiler vil være en stor del av fremtiden, og derfor er en utvidet og velfungerende ladeinfrastruktur avgjørende, sier Johan Regefalk, administrerende direktør i KGK, i en pressemelding .

Kjøpet av Eways gir KGK tilgang til et etablert nettverk og en kundebase innen ladeinfrastruktur. Det er fortsatt uklart hvilke konkrete planer KGK har for Eways' fremtidige drift og hvordan de vil håndtere gjelden som forårsaket konkursen.

Kort tid før konkursen kom det frem at Eways uberettiget hadde beholdt kundenes penger. Samtidig kastet kollapsen over 600 borettslag, som hadde selskapets ladestasjoner stående, ut i mysteriet av usikkerhet.

Omtrent samtidig med den første konkursen i desember ble det også avslørt at Eways sin daværende direktør har brukt noen av pengene i selskapet til å betale ned sin egen gjeld i andre selskaper.

LES OGSÅ: Jaguars egne ansatte hater ny «woke»-logo

Konkursen og redningen av Eways er langt fra den første i sitt slag i bilindustrien i nyere tid. Imidlertid er ikke alle selskaper like "heldige".

I fjor kunne Boosted fortelle at Fisker Inc. var angivelig i forhandlinger med Nissan. Det endte imidlertid med at japanerne hoppet av. I dag legger Fisker, som ble grunnlagt av den danske bildesigneren Henrik Fisker, ned etter en avgjørelse i det amerikanske svaret til skifteretten.

Boosted har også fortalt om hvordan bilmerkets nordiske datterselskaper for lengst har gått konkurs. Det danske hovedkvarteret i Fisker Center+ København snudde allerede noen hoder i mai 2024.

Latest

Don't miss

B8 GT er den siste ekte Alpina noensinne

Alpina B8 GT er den siste ekte bilen fra...

Sverige forbyr reklame for bensin- og dieselbiler

I Vest-Sverige har et politisk flertall vedtatt at det...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan...

Mortens elbil er farlig – Audi ser den først om 9 måneder

Det er fare for brann i Morten Lieds bil....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

EU er på vei med enda mer støtte til elbiler

Tysklands forbundskansler Olaf Scholz sier han er «glad» for at det nå er enda mer støtte på vei til den delen av Europas bilindustri...

Batteriselskapsrett elbil som lader på 8,5 minutter

En batteripakke som er så rask at den lades til 80 prosent på 8,5 minutter. Dette lover kinesiske Svolt nå. Den kinesiske batteriprodusenten Svolt...

Porsche skal sette en bensinmotor i en ren elbil

Porsches salg av elbiler henger etter. Så nå undersøker tyskerne muligheten for å gjenopplive Macan som bensinbil, sier økonomidirektøren. Tyske Porsche er nå så...

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...

Donald Trump vil stoppe statlige subsidier til elbiler i USA

Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret...

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter...

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili ventet på deler til bilen sin etter en trafikkulykke. I løpet av den tiden har...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd. BroBizz A/S, som eies av Sund &...

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer. Volkswagen har allerede...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....