Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer.
Volkswagen har allerede investert 42 milliarder danske kroner i den amerikanske elbilprodusenten Rivian, og nå vil den tyske bilgiganten øke eierandelen.
Volkswagen ser på seg selv som en mentor for Rivian og tror pengene fra Wolfsburg kan gi det unge bilmerket en fordel i en svært konkurranseutsatt bransje.
Volkswagens administrerende direktør, Oliver Blume, sier til det tyske magasinet Spiegel at et selskap på Volkswagens størrelse har unike fordeler.
– Vi vurderer for eksempel å dele moduler og samle innkjøpsvolumet, sier han og understreker at «Volkswagenkonsernet gir store muligheter for et lite merke som Rivian».
Volkswagens finansielle styrke og store innkjøpsvolum kan med andre ord bidra til å effektivisere produksjonskostnader og forsyningskjedeutfordringer for Rivian, samtidig som begge merkene drar nytte av å dele teknologi.
Rivian spiller en sentral rolle i utviklingen av neste generasjons elektronikkarkitektur, som Volkswagen planlegger å implementere i den fremtidige modellserien.
Rivians utviklere og ingeniører leder arbeidet med å utvikle et strømlinjeformet system som ifølge Volkswagen skal revolusjonere elbilen.
Den nye plattformen vil redusere kompleksiteten til dagens systemer. Der dagens Volkswagen-biler bruker opptil 100 kontrollenheter, vil det nye oppsettet bruke kun syv kompakte kontrollenheter for å kontrollere kritiske systemer.
Disse enhetene vil integrere mikrobrikkene som bilindustrien ropte etter for bare noen få år siden, sensorer og kabler for å håndtere alt fra infotainment til avanserte førerassistentsystemer.
Blant de første av VW-konsernets biler som skal bygges på den nye arkitekturen er Porsches kommende syvseters K1 SUV og neste generasjons VW Golf.
Volkswagens gjenopplivede Scout-merke vil også dra nytte av partnerskapet, ettersom Terra- og Traveler-modellene vil inkludere Rivians avanserte teknologi.
Volkswagen ser ut til å følge Rivians lansering av R1T- og R1S-modellene med den nye Scout-familien. I likhet med Rivian-modellene er Terra og Traveler en pickup og en SUV som deler mange komponenter.
Blume understreker imidlertid at Scout ikke har som mål å konkurrere direkte med Rivian.
– Korrettene er posisjonert helt annerledes på markedet, mener han.
LES OGSÅ: 7 av 10 sjåfører innrømmer samme problem i trafikken
Scout-modeller starter på rundt $45.000, mens Rivian R1-modeller starter på rundt $70.000.
Rivian planlegger også å lansere mindre og billigere R2- og R3-modeller i løpet av de kommende årene, med priser rundt henholdsvis $45.000 og $37.000. Produksjonen forventes imidlertid ikke å starte før tidligst i slutten av 2026.
Den første Volkswagen-modellen med Rivians elektronikkarkitektur er ventet på veiene året etter. Det er trolig den neste Golfen i serien. Det er allerede bekreftet at Rivian skal utvikle store deler av bilen.
Volkswagen sier imidlertid ikke noe om hvor pengene til et videre utkjøp i Rivian skal komme fra. Motsatt var det ikke mange månedene siden at merkevarens økonomidirektør annonserte at tyskerne ville gå tom for penger innen 2 til 3 år dersom trenden ikke snus.