23 prosent av den populære Tesla Model 3 dumper den periodiske visningen i Danmark. Det viser et nytt oppgjør. FDM kaller det «en rasende høy dumpingprosent».
En ny analyse fra FDM Test & Bilsyn basert på tall fra det svenske transportstyrelsen viser at 23 prosent av Tesla Model 3 fra 2020 sviktet kontrollen i Danmark i 2024. Dette er en betydelig høyere prosentandel av dumping enn for andre elbiler, der bare 9 prosent sviktet inspeksjonen.
– Det er en rasende høy dumpingprosent for Tesla Model 3, som Transportstyrelsens kontrolldata avslører, men det er dessverre ikke noe som overrasker oss, sier områdesjef i FDMs tekniske konsulentfirma Lone Otto.
Dette skriver FDM i en pressemelding .
Totalt 4668 Tesla Model 3 årsmodell 2020 ble vist mellom 1. januar og 21. november 2024, og av disse ble 1051 dumpet. Det tilsvarer at nesten hver fjerde Tesla Model 3 feiler kontrollen på første forsøk.
FDMs analyse avslører at det ble funnet 1.392 feil på den inspiserte Tesla Model 3. Dette er tre ganger så mange feil sammenlignet med de andre elbilene.
De hyppigste feilene på Tesla Model 3 finnes i områdene bremser, lys, aksler, hjul, dekk og styreutstyr. Disse feiltypene er velkjente for FDM.
– Elbiler bremser på en annen måte, og derfor er problemer med bremsene godt kjent, sier Lone Otto.
Problemer med hjuloppheng og ratt er imidlertid mer bekymringsverdig, mener FDM, ettersom Tesla Model 3 er en relativt ny bilmodell. Det samme gjelder feil med lys, som ofte er enten løse eller blendende.
Resultatene fra FDM stemmer overens med observasjonstall fra Tyskland, hvor Tesla Model 3 også har høy dumpingprosent.
I 2025 vil 62.000 elbiler bli å se i Danmark, inkludert Tesla Model 3 årgang 2021 og Tesla Model Y. FDM forventer ikke at de nyere årene av Model 3 vil prestere vesentlig bedre enn 2020-modellen.
– Det blir mer spennende å se hvordan Tesla Model Y vil klare seg, sier Lone Otto.
FDM anbefaler at Tesla Model 3-eiere får bilene sine kontrollert av en upartisk mekaniker før garantien utløper etter fire år.
– Et godt råd er derfor å få bilen kontrollert av en upartisk person før du når skjæringsdatoen, sier Lone Otto.
Generelt anbefaler FDM at alle bileiere, uansett merke, får bilen til service og kontroll regelmessig, gjerne en gang i året.