I følge Wismo Group er oppmerksomheten til de problematiske PureTech-motorene fra Stellantis "gamle nyheter" i Danmark. I Danmark er det ikke en garanti men en rabatt.
Det er ting som tyder på at Stellantis-gruppen er godt klar over at det ble laget en uheldig motorkonstruksjon med en tannrem som rasler i et oljebad.
For, som i både Tyskland, Frankrike, Spania og Sverige, kan danske eiere av biler med såkalt PureTech-motor (1,0 og 1,2-liter, red.) få kulanse – altså goodwill – fra importørens side i opptil 10 år eller de første 175.000 kilometerne.
Det bekrefter PR-sjef i Wismo Group i Danmark, Hanne Langsig Sørensen, i en epost til Boosted.
Ifølge Langsig Sørensen trådte portforbudet i kraft allerede i april 2024. Så, umiddelbart for tidlig, gjaldt det samme for for eksempel tyske kunder.
Det var Auto Motor und Sport som denne uken skrev at tyske kunder er dekket av en garantiordning.
Danske kunder ser ikke ut til å være omfattet av den ordningen. I stedet er det en form for goodwill fra importørens side.
Wismo Group, som bl.a. har også bekreftet klareringen i Sverige, har imidlertid en rekke strenge krav til å yte bistand til bilister med de problematiske motorene.
– Det er ganske enkelt: Service skal utføres i tide i henhold til fabrikkens kontrollplan på et autorisert merkeverksted, som skal dokumenteres i form av en faktura, sier Hanne Langsig Sørensen.
Boosted prøver å finne ut hvor mye – eller hvor lite – kompensasjonen i kroner og øre er i de danske tilfellene som kan være med det problematiske registerremmen.