Sverige vil gjøre det umulig å kjøre for fort

Trafikverket i Sverige vil gjerne gjøre det umulig å kjøre for fort på landets veier. For det første må firmabilene begrenses.

Den svenske myndigheten Trafikverket har ambisiøse planer for å få slutt på alle som bryter loven om svenske veier. Målet er å gjøre det umulig å kjøre for fort i både person- og firmabiler.

Teknologien for å begrense hastigheten finnes allerede og brukes i dag i lastebiler. Trafikverket ønsker nå å utvide bruken til alle biler på veiene.

For Trafikverket er fart et spørsmål om liv eller død. I fjor mistet 210 mennesker livet i trafikken i Sverige. Selv om dette tallet er lavt sammenlignet med tidligere år, har Trafikverket et mål om å redusere antallet til 130 drepte innen 2030.

– For å lykkes med det må vi bremse. Hvis alle skulle følge fartsgrensen, ville vi reddet 50 liv i året», sier Maria Krafft, måldirektør for trafikksikkerhet i Trafikverket, til Carup .

Hun understreker at høy hastighet øker risikoen for ansatte som roper i forbindelse med arbeidet.

– Det er et arbeidsmiljøansvar som er lovregulert, og det handler om å forebygge store risikoer og ha et system rundt dette, sier Maria Krafft.

Krafft mener det ikke er tilstrekkelig med godt formulerte dokumenter. Arbeidsgivere skal aktivt iverksette tiltak som reduserer antall alvorlige trafikkulykker.

– Det er ikke nok å ha en politikk, det må være et system. En fartsovertredelse er ikke bare en sak mellom sjåføren og politiet, det er en tredjepart og det er arbeidsgiveren.»

Men hvilken teknologi bør brukes for å hindre fartsovertredelse?

Maria Krafft påpeker at nye biler allerede er utstyrt med et system som kan lese fartsskilt og hindre sjåføren i å kjøre fortere enn tillatt. Dette systemet, kalt ISA, kan være en løsning. Den har vært i alle nye personbiler siden juli 2024. Les mer om den her .

Samtidig er det viktig at det er mulighet for å kjøre raskere i nødssituasjoner, mener svenske myndigheter. Myndigheten vil imidlertid ikke forholde seg til hvordan og hva som utgjør en nødsituasjon.

Trafikverkets forslag er fortsatt i en tidlig fase, og det er uklart når og hvordan det skal gjennomføres.

Men én ting er sikkert: Sverige tar trafikksikkerhet på alvor og er villig til å strekke seg langt for å beskytte trafikantene.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent....

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...