Flere korlærere frykter at ventetiden på praktiske korøvelser nå vil øke igjen. Dette selv om det danske trafikktilsynet mener å ha ting under kontroll.
Flere av de danske korlærerne frykter nå at ventetiden på korøvelser vil øke. Samtidig mener flere av dem at dette bare er begynnelsen. Sjåfører over hele landet opplever varierende ventetider, og korlærere deler bekymringene for fremtiden.
Tidligere var ventetiden på førerprøve ofte mer enn åtte uker. Nå er situasjonen en annen, med ventetiden på typisk mellom én dag og tre uker. Trafikktilsynet ser på dette som en suksess, men korlærerne er ikke overbevist.
Dette skriver DR .
Hans Andersen, formann i Dansk Korlærerforbund i Fredericia og Middelfart, opplever at ventetiden allerede er tre uker i Fredericia og seks uker i Middelfart.
– Tre uker er ikke for lenge, men man må huske at det er lavsesong. Så det er helt normalt at ventetiden ikke er så kort her om vinteren, sier Hans Andersen.
Han spår at ventetiden vil øke igjen til våren, når flere elever er klare til førerprøven, og når Vegtrafikkens testeksperter også skal ha ansvar for motorsykkel- og tilhengerførerprøver.
– Jeg lover deg, ventetiden kommer tilbake (øke, red.) til våren. — Det har det gjort i de 28 årene jeg har vært korlærer, sier Hans Andersen.
Vegtrafikken overtok ansvaret for førerprøver fra politiet i 2021. Da sa tilsynet at det skulle påregnes lengre ventetider i en periode på inntil to år.
Nå, tre år senere, mener Transportstyrelsen at de har kontroll på ventetidene.
– Etter hvert har vi tre år med data, så vi kan se et mønster i hvilke perioder det er behov for ekstra kapasitet, sier underdirektør i det danske transportstyrelsen, Brian Paust Nielsen, ifølge DR.
Et av argumentene for å flytte ansvaret fra politiet var nettopp å redusere ventetidene. Dette har vært vellykket på Sjælland og i København. Men på Jylland og Fyn har ventetidene skutt i været.
Brian Paust Nielsen er imidlertid selvsikker og forventer ikke at våren blir like problematisk som i fjor.
Vegtrafikken undersøker mulighetene for å øke kapasiteten med eksisterende ansatte, pensjonerte rettsmedisinere eller ansatte fra politiet eller militæret.
Hans Andersen, som har etterlyst disse initiativene de siste tre årene, er skeptisk til Transportstyrelsens optimisme.
Motsatt er det ikke alle kjøreskoleelever som består den praktiske førerprøven på første forsøk. En kvinne måtte for eksempel gjøre nesten 1000 forsøk på å ta førerkortet. Les mer om det her .