I to år har en rekke elbiler stått stille uten at noen har vist interesse for dem. Det hjelper heller ikke å senke prisen med 110 000 kr.
Flere elbiler fra 2022 og 2023 kan ikke selges, selv med en rabatt på 110.000 kroner. Det viser en analyse av den svenske salgsportalen Blocket, der nesten 800 fabrikknye elbiler har stått stille i mer enn to år.
Til tross for betydelige priskutt ser kjøperne ut til å være motvillige. En MG 5 Luxury fra 2023 kan for eksempel kjøpes for ca DKK 220.000 inkludert gratis lading til en verdi av DKK 11.000.
En BYD ATTO 3 Design er redusert med hele 120.000 kroner og koster nå 270.000 kroner. Selv elbiler fra Mercedes-Benz som nærmer seg to år sliter med å finne kjøpere.
Flertallet av usolgte elbiler er fra kinesiske merker, spesielt MG, som står for over 200 av annonsene.
Ifølge Klaus Silfvenius, leder for bilsalg i Motorbransjens Landsforbund, skyldes manglende interesse endret forbrukeradferd.
I økonomisk usikre tider henvender folk seg til kjente og etablerte merkevarer.
Nyere bilmerker, som de kinesiske, har derfor vanskeligere for å tiltrekke seg kjøpere. Den raske teknologiske utviklingen innen elbiler kan også spille inn.
Nyere modeller kan fort fremstå som utdaterte, noe som kan avskrekke potensielle kjøpere.
Selv om det tilbys rabatter og kampanjer, er det fortsatt et stort antall usolgte elbiler fra 2022 og 2023 på Blocket.
En fjerdedel av disse er MG-modeller.
Den manglende etterspørselen etter elbiler kan skyldes flere faktorer, blant annet dagens økonomiske situasjon og den raske teknologiske utviklingen.
Det er imidlertid å forvente at bilene etter hvert selges, eventuelt med ytterligere prisavslag.
Klaus Silfvenius spår at bilene etter hvert vil finne kjøpere når prisene når et nivå som matcher forbrukernes forventninger.