Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard blir for tiden utpresset av hackergruppen DragonForce, som truer med å offentliggjøre stjålne data.
Den danske bilforhandleren Jan Nygaard er blitt truet av hackergruppen DragonForce, som hevder å ha stjålet 87 gigabyte med data fra selskapet. Gruppen har satt en virtuell klokke som teller ned til fem dager, hvoretter de truer med å lekke de stjålne dataene.
Jan Nygaard, som er kjent for å forhandle bilmerkene Mini og BMW, har foreløpig ikke kommentert saken. Det er derfor ukjent hvilke data det dreier seg om og om kundene er informert om situasjonen. Det er også uklart om Datatilsynet er varslet om det potensielle databruddet.
Dette er skrevet av ComputerWorld .
DragonForce er en relativt ny hackergruppe som først ble oppdaget i 2023. Gruppen antas å være basert i Malaysia og har vært knyttet til angrep på store selskaper som Coca-Cola Singapore og Ohio Lottery.
Det er indikasjoner på at DragonForce har koblinger til den tidligere LockBit-gruppen som FBI stoppet i 2024. DragonForce ser ut til å ha videreutviklet LockBits hackingverktøy og bruker det nå til å angripe selskaper som Jan Nygaard.
Hva angrepet på Jan Nygaard konkret innebærer er fortsatt ukjent. Det er ikke kjent om hackerne har krevd løsepenger, eller hvilke typer data de har fått tilgang til.
Situasjonen reiser spørsmål om datasikkerhet hos bilforhandlere og risiko for parkeringsstopp dersom personopplysninger havner i feil hender.
Jan Nygaards manglende respons skaper usikkerhet om hvordan de håndterer trusselen fra DragonForce. Det er avgjørende at selskapet tar situasjonen på alvor og informerer berørte parter dersom det er fare for misbruk av deres data.
Det er foreløpig ikke kjent hvilke konsekvenser dette angrepet vil få for Jan Nygaard og bilforhandlerens kunder. Men det er langt fra første gang at en hackergruppe går direkte etter både biler og bilforhandlere.
I juli 2024 ble nesten 15 000 bilforhandlere i USA rammet av den samme bølgen av hackerangrep. Angrepet var så voldsomt at de i utgangspunktet snakket om å betale løsepenger for å bli kvitt hackerne.
– Vi føler at det er viktig å dele at vi ikke tror at vi skal klare å få alle forhandlere live innen 30. juni, la det umiddelbart etter angrepet fra programvareleverandøren CDK Global, som var lagt ned.
Litt senere samme år – nemlig i oktober 2024 – kom det frem at Fisker Inc., som ble grunnlagt og drevet av den danske bildesigneren Henrik Fisker, også var rammet av et hackerangrep.
Digitale angrep både er og har blitt brukt som en del av krigen i Ukraina. I mars 2022, for eksempel, stengte en gruppe ukrainere alle ladepunkter i St. Petersburg. Forøvrig hadde ukrainerne satt opp ladestasjonene selv.
Selskapet AutoEnterprise delte i etterkant en video av de døde ladestasjonene. I videoen kan du se hvordan et ladestativ ikke kan gjøre annet enn å vise meldingen "Putin er en dickhead".