Det koster sjåførene dyrt å kjøre gamle, ikke-godkjente dieselbiler inn i de fem danske miljøsonene. En ny beregning viser at antallet av disse bilene går betydelig ned.
Miljøsoner har hatt betydelig innvirkning på antall dieselbiler i Danmark, viser nye tall fra Danmarks Statistik. Spesielt i større byer hvor det er etablert miljøsoner har det vært en betydelig nedgang i antall dieselbiler som ikke overholder gjeldende miljøkrav.
Innen 2024 vil antallet ulovlige dieselbiler i de danske miljøsonene ha gått betydelig ned. Blant annet fordi boten på 1500 kroner per person. tiden faller nesten umiddelbart.
I oktober 2023 ble miljøsonekravene i kommunene København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg utvidet til også å gjelde dieselpersonbiler. Miljøsonene gjør at det er et maksimum på hvor mye nitrogen bilen din kan slippe ut.
Et knapt år etter utvidelsen av kravene hadde antallet dieselbiler som ikke oppfyller miljøsonekravene gått ned med 34 prosent. Så mens det på landsbasis var 63.000 personbiler som ikke oppfylte kravene på diesel i august 2023, var det 41.300 i september 2024. Nedgangen er en del av en generell nedadgående trend i antall dieselbiler uavhengig av utslipp.
Ifølge Søren Dalbro, konsulent i Danmarks Statistik, er utviklingen ventet.
– Antall dieselbiler har vært synkende siden midten av 2020, men nedgangen i de med høye nitrogenutslipp har spesielt akselerert siden utvidelsen av miljøsonene for personbiler i København, Odense, Aarhus og Aalborg, sier han.
Nedgangen i antallet av disse dieselbilene må ses i lys av at antall biler på de danske veiene har vært økende. Særlig elbiler har gjort sitt inntog i den danske bilparken.
I perioden august 2023 til september 2024 økte antall personbiler med 34.700 til nesten 2,9 millioner. Bak denne utviklingen ligger en nedgang i antall bensin- og dieselbiler på henholdsvis 46.800 og 68.200 og en økning i antall elbiler og ladbare hybrider på henholdsvis 139.600 og 10.000.
Nedgangen i antall dieselbiler som ikke oppfyller miljøsonekravene ser man spesielt i store byer, hvor disse bilene ikke er tillatt på veiene.
I kommunene København og Frederiksberg har antallet gått ned med henholdsvis 71 og 72 prosent, mens nedgangen i Odense, Aarhus og Aalborg er på henholdsvis 61, 52 og 48 prosent.
Generelt har antallet dieselbiler som ikke oppfyller miljøsonekravene gått ned i alle kommunene i landet. Nedgangen er minst på Jylland, på Bornholm og på Lolland, og kommunen med minst nedgang er på 19 prosent. er Fano kommune.
– Det er fornuftig at nedgangen er størst i kommuner der man ikke lenger får kjøre bil i byen.
– Men vi ser en nedgang i alle kommuner. Også i kommuner som ligger langt fra byer med miljøsoner, sier Søren Dalbro.
De aller fleste av de 41 300 dieselbilene som i september 2024 var Euronorm 1-4 og ikke hadde partikkelfilter ble registrert for første gang i 2001-2010. Av disse var nesten 15 000 biler registrert i 2007 eller 2008.
– Fra datoen. 1. januar 2011 ble Euronorm 5 innført for dieselbiler, og biler registrert etter den datoen oppfyller derfor miljøsonekravene i høy grad, forklarer Søren Dalbro.
I overkant av 300 dieselbiler uten partikkelfilter og med Euronorm 4 eller lavere har vært registrert siden 2011. De ble trolig importert som bruktbiler. Det er fortsatt 1.870 dieselbiler fra før 1994 uten partikkelfilter i Danmark.
Det er også noen dieselbiler uten partikkelfilter som får bevege seg fritt innenfor miljøsonene. Les mer om dem her .
Totalt hadde 2,1 millioner familier minst én bil d. 30. juni 2024. Av disse familiene skaffet 110 700 seg nyregistrert bil i perioden august 2023 til september 2024.
23.200 av disse hadde dieselbil fra før. 1.100 av dem valgte dieselbil igjen. Det tilsvarer i underkant av 5 prosent. av familier med dieselbil kjøpte ny dieselbil, mens 65 stk. fikk elbil og 25 prosent. en bensinbil.
Til sammenligning kjøpte 82 prosent av familiene med elbil som har fått ny bil, sier ny elbil. For familier med bensinbil som kjøpte ny bil, valgte 44 prosent en ny bensinbil og 50 prosent. en elbil.
Blant de med plug-in hybrid som kjøpte ny bil, valgte 70 prosent en elbil, 19 prosent. en fossilbil og 11 prosent. en plug-in hybrid.
I tillegg til familiene som allerede hadde bil ved kjøp av den nye bilen, var det 12 700 familier uten bil som allerede kjøpte ny bil fra august 2023 til september 2024. 51 prosent. av disse familiene skaffet seg en bensinbil, mens 44 prosent anskaffet en elbil.
Dieselbilen var klart det minst populære valget blant alle bilkjøperfamilier, uavhengig av hvilken type bil de hadde fra før. Elbilen var mest populær og valgt av 56 prosent. av kjøpefamiliene, mens 37 pct. valgte en bensinbil.