Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'.

Ferrari har bestemt seg for å sette en stopper for kundenes til tider absurde forespørsler om smakløse biler. I fremtiden vil det bli mye strengere regler for spesialtilpassede biler fra den italienske luksusbilprodusenten.

"Vi må beskytte arven vår og forhindre at den blir undergravd av kortsiktige trender," sier Ferrari-designsjef Flavio Manzoni.

Ferrari har tidligere hatt en god forretning fra spesialbiler, hvor kundene har kunnet bestille biler med helt spesifikke ønsker.

Faktisk gikk Ferrari med et overskudd på ikke mindre enn 1 million kroner per bil de produserte i løpet av 2024. Men nå er det satt en grense. Ferrari vil ikke lenger tillate de mest ekstreme tilpasningene som kundene kunne tenke seg.

Gjennom det eksklusive «Tailor Made»-programmet er det ellers mulig å ha din Ferrari akkurat slik du vil ha den.

Men den siste tiden har det vært for mange ekstravagante ønsker som har fått Ferrari til å si stopp. Gullbelagt interiør, neonlys og andre altfor prangende designelementer har begynt å true merkevarens prestisje, ifølge Ferrari.

– Bilene våre er mer enn bare transportmidler, de er kunstverk og uttrykk for det aller beste innen teknologi.

– Vi har en forpliktelse til å beskytte arven vår fra å bli utvannet av flyktige trender, forklarer Flavio Manzoni.

De nye retningslinjene gjør at Ferrari vil være mye mer restriktive med hvilke modifikasjoner som skal godkjennes.

Endringene skal være i tråd med Ferraris designfilosofi og må ikke gå i strid med modellens estetiske uttrykk.

Modifikasjoner som ikke respekterer Ferraris arv eller merkets klassiske designelementer vil bli avvist. Modifikasjoner som kan påvirke bilens ytelse eller sikkerhet vil heller ikke bli godkjent.

De nye reglene har allerede utløst debatt. Noen Ferrari-eiere er glade for at merket nå beskytter sin eksklusivitet. Andre, som vil ha en bil som skiller seg ut for enhver pris, ser det som en begrensning av friheten.

"For mange av oss handler det ikke bare om å kjøpe en bil, det handler om å skape noe unikt," sier en anonym Ferrari-eier til Autospies .

– Hvis Ferrari begynner å si nei til alt fordi de anser det for radikalt, kan det bli vanskeligere å forsvare de høye prisene.

Personalisering har blitt et viktig element i luksusbilindustrien, og andre merker som Lamborghini og Rolls-Royce tilbyr også omfattende tilpasningsmuligheter.

Det blir interessant å se om de vil følge Ferraris eksempel eller utnytte situasjonen til å tiltrekke seg kunder som ønsker enda større frihet.

Ferrari understreker at det ikke handler om å begrense kundenes muligheter, men om å styre personaliseringen i en retning som bevarer merkevarens særpreg.

"Vi vil fortsette å tilby eksklusive tilpasninger, men innenfor rammen som gjør en Ferrari til en Ferrari," sier en talsperson for selskapet.

Hvordan de nye retningslinjene vil bli mottatt på sikt er fortsatt ukjent. Men én ting er sikkert: De mest ekstravagante ordrene vil ikke lenger bli realisert i Maranello.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850...

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

RAM angrer – 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...