Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'.
Ferrari har bestemt seg for å sette en stopper for kundenes til tider absurde forespørsler om smakløse biler. I fremtiden vil det bli mye strengere regler for spesialtilpassede biler fra den italienske luksusbilprodusenten.
"Vi må beskytte arven vår og forhindre at den blir undergravd av kortsiktige trender," sier Ferrari-designsjef Flavio Manzoni.
Ferrari har tidligere hatt en god forretning fra spesialbiler, hvor kundene har kunnet bestille biler med helt spesifikke ønsker.
Faktisk gikk Ferrari med et overskudd på ikke mindre enn 1 million kroner per bil de produserte i løpet av 2024. Men nå er det satt en grense. Ferrari vil ikke lenger tillate de mest ekstreme tilpasningene som kundene kunne tenke seg.
Gjennom det eksklusive «Tailor Made»-programmet er det ellers mulig å ha din Ferrari akkurat slik du vil ha den.
Men den siste tiden har det vært for mange ekstravagante ønsker som har fått Ferrari til å si stopp. Gullbelagt interiør, neonlys og andre altfor prangende designelementer har begynt å true merkevarens prestisje, ifølge Ferrari.
– Bilene våre er mer enn bare transportmidler, de er kunstverk og uttrykk for det aller beste innen teknologi.
– Vi har en forpliktelse til å beskytte arven vår fra å bli utvannet av flyktige trender, forklarer Flavio Manzoni.
De nye retningslinjene gjør at Ferrari vil være mye mer restriktive med hvilke modifikasjoner som skal godkjennes.
Endringene skal være i tråd med Ferraris designfilosofi og må ikke gå i strid med modellens estetiske uttrykk.
Modifikasjoner som ikke respekterer Ferraris arv eller merkets klassiske designelementer vil bli avvist. Modifikasjoner som kan påvirke bilens ytelse eller sikkerhet vil heller ikke bli godkjent.
De nye reglene har allerede utløst debatt. Noen Ferrari-eiere er glade for at merket nå beskytter sin eksklusivitet. Andre, som vil ha en bil som skiller seg ut for enhver pris, ser det som en begrensning av friheten.
"For mange av oss handler det ikke bare om å kjøpe en bil, det handler om å skape noe unikt," sier en anonym Ferrari-eier til Autospies .
– Hvis Ferrari begynner å si nei til alt fordi de anser det for radikalt, kan det bli vanskeligere å forsvare de høye prisene.
Personalisering har blitt et viktig element i luksusbilindustrien, og andre merker som Lamborghini og Rolls-Royce tilbyr også omfattende tilpasningsmuligheter.
Det blir interessant å se om de vil følge Ferraris eksempel eller utnytte situasjonen til å tiltrekke seg kunder som ønsker enda større frihet.
Ferrari understreker at det ikke handler om å begrense kundenes muligheter, men om å styre personaliseringen i en retning som bevarer merkevarens særpreg.
"Vi vil fortsette å tilby eksklusive tilpasninger, men innenfor rammen som gjør en Ferrari til en Ferrari," sier en talsperson for selskapet.
Hvordan de nye retningslinjene vil bli mottatt på sikt er fortsatt ukjent. Men én ting er sikkert: De mest ekstravagante ordrene vil ikke lenger bli realisert i Maranello.