Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker.
Dette skal gjøre livet enklere for sjåførene. Men nå viser en ny nederlandsk studie at adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker.
Dette melder Science Direct .
Forklaringen er imidlertid relativt enkel. For mange sjåfører stoler rett og slett for mye på bilens systemer. Inkludert den adaptive cruisekontrollen.
Og når sjåførene ikke griper inn i åpenbart farlige situasjoner, skjer det ulykker. Dessverre skjer slike ting igjen og igjen.
Boosted har gjentatte ganger rapportert hvordan spesielt Tesla-eiere er tilbøyelige til å stole for mye på teknologien i bilene sine. Det har bl.a. kostet livet til en motorsyklist. Les mer om det her.
Den nederlandske studien består av data samlet inn fra 28 assistentsystemer. Fra de enklere tingene som dekktrykkovervåking til blindsoneassistent til adaptiv cruisekontroll. Og ifølge nederlenderen er det ingen tvil om at funksjonen faktisk øker risikoen for ulykker i trafikken.
Og den adaptive cruisekontrollen er faktisk den eneste funksjonen, pussig nok, sammen med den vanlige cruisekontrollen, som faktisk øker risikoen for at sjåførene kolliderer med hverandre i trafikken.
Vanlig cruisekontroll var imidlertid verst, og økte risikoen for ulykker med hele 12 prosent. Den adaptive typen «bare» økte risikoen for ulykker med 1,8 prosent.
Sjåfører overlater rett og slett for mye til bilen når de tror den kjører seg selv. Hva verre er, nederlenderne slår også fast at ikke alle adaptive systemer er like flinke til å se og bremse for hindringer på veien.
Akkurat som ikke alle biler med adaptiv cruisekontroll er utstyrt med automatisk nødbrems.
Nesten like ferske tall som de fra Nederland viser imidlertid også at hver tredje sjåfør faktisk skrur av cruisekontrollen. Les mer om det her .
Det er imidlertid noen funksjoner som drivere ikke kan eller må slå av. I hvert fall ikke permanent. For eksempel ble en fartsbegrenser som piper så snart hastigheten er bare én kilometer i timen over tillatt grense obligatorisk i alle nye biler fra juli 2024. Funksjonen kan slås av. Men det må gjøres manuelt hver gang bilen startes.