12. februar, 2025

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent mandag til tross for rykter om konkurs.

Ryktene om konkurs har fått to av de største statseide bilmerkene i Kina til å snakke om sammenslåing. Noe som faktisk sendte aksjekursen opp med hele 85,6 prosent.

Det ville hoppet skjedde mandag for Dongfeng Motors, hvis aksjer er notert på Hong Kong-børsen.

Aksjen skjøt i været fordi bilmerkets morselskap, Dongfeng Motor Corporation, må omstrukturere seg for å unngå konkurs.

Det skriver Reuters .

Aksjen har siden falt igjen. Men det endrer ikke det faktum at Dongfeng nå er verdt mer på papiret enn da merket var på sitt absolutt høyeste i juli 2022.

Changan Auto, som utsatte en europeisk lansering i fjor, ga også søndag en uttalelse som ligner veldig på Dongfengs planer. Motsatt fikk dette raskt aksjemarkedene til å spekulere i en fusjon mellom de to merkene.

Dette kan forklare hvorfor Dongfeng-aksjene steg eksplosivt allerede dagen etter. Det kommunistiske regimet i Beijing kontrollerer både Dongfeng og Changan. Det vil ikke endre seg, selv om selskapene nå prøver å redde seg selv.

Tvert imot har regjeringen i Beijing oppfordret sine bilmerker til å bli mindre avhengige av samarbeid – de såkalte joint ventures – med spesielt europeiske bilprodusenter. Det kommunistiske regimet foretrekker at både eventuell fortjeneste og bilmerkenes teknologi forblir i Kina.

Motsatt har Ford-sjef Jim Farley sagt at den vestlige bilindustrien er 10 år bak Kina. I hvert fall når det gjelder elbiler.

Farley ser bare én utvei – nemlig at vestlige bilmerker får kontakt med kineserne, slik Kina gjorde med vestlig kunnskap for bare 20 år siden.

I tillegg til Dongfeng og Changan, eier den kinesiske staten også FAW Group Corporation, som begynte å bygge Volkswagen-modeller på lisens tilbake i 1991. For eksempel sluttet kineserne først å bygge produksjonen av Jetta Mk.2 fra 1984 i 2013.

Her i Danmark er det Wismo Group, tidligere KW Bruun, som importerer Dongfeng-bilene. Men det er først og fremst med undermerket Voyha.

Den mye billigere Dongfeng Box kan bli Danmarks billigste bil. Også billigere enn Volkswagen ID.1, som forventes å bli priset rundt 150.000 kroner. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner...

Tesla Model Y taper i snitt 4600 kroner hver måned

Til tross for statlig støtte har ikke Tesla Model...

Jeremy Clarkson kjempet for å ikke gjøre det

Tidligere Top Gear-vert Jeremy Clarkson har avslørt at han...

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt...

Kritikk av elbiler gjør vondt, sier Dodge-sjef

Bilene går i stykker på verkstedet og kalles ellers...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Aktivister vil forby elbiler med forkortelser

Hvis aktivistgruppen Electric Vehicles UK har sin vilje, burde det være ulovlig for alle bilmerker å bruke forkortelser som PHEV og HEV på bilene...

Kritikk av elbiler gjør vondt, sier Dodge-sjef

Bilene går i stykker på verkstedet og kalles ellers for tunge. Likevel gjør kritikken vond, sier Dodges regissør Matt McAlear. Bilene går i stykker...

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...