BMW gidder ikke bygge elbiler som kjører lange avstander

Hvorfor skulle vi det, er svaret fra BMWs utviklingssjef Frank Weber, hvis du spør ham om biler med en rekkevidde på 1.000 kilometer.

Mange dieselbiler kan enkelt kjøre 1000 kilometer på full tank. Men det er ikke noe elbiler skal kunne.

I hvert fall ikke ifølge BMWs utviklingssjef Frank Weber. Det gjør han veldig tydelig i et intervju med Automotive News .

– Hvorfor skulle vi det? Du kan ikke bare bygge batterier med større og større kapasitet. For da gir ikke elbiler mening lenger, slår Weber fast.

Utviklingssjefen tror også at BMW-kundene er fornøyde med at de ikke kan gå lenger enn 400 til 500 kilometer på en enkelt lading.

Frank Weber forsvarer avgjørelsen med BMWs neste serie elbiler, som er basert på den såkalte Neue Klasse-plattformen. Tyskerne hevder at de har funnet en måte å pakke batteriene slik at de har 30 prosent større energitetthet.

På vanlig engelsk betyr dette kortere ladetider. I hvert fall i teorien. BMW sier det skal være mulig å lade for 300 kilometers kjøring «innen 10 minutter». Merket må imidlertid fortsatt bevise om det faktisk lar seg gjøre.

– Basert på dataene vi har, kjører folk sjelden lenger enn noen hundre kilometer (om gangen, red.) i en elbil, sier Weber.

Utviklingssjefen sier også at det vil være «en unødvendig belastning for miljøet» å lage elbiler som er i stand til å kjøre for eksempel 1000 kilometer på én lading.

De såkalte solid-state-batteriene, som har blitt varslet av mange i minst like mange år som den virkelige revolusjonen innen elbiler, er også et stykke unna. Minst to til tre generasjoner med utvikling, mener Weber.

Det avhenger bl.a. sammen med at bilprodusentene ifølge utviklingssjefen har gjort store investeringer i dagens batteriteknologi, må disse først hentes hjem. Og det må sjåførene betale for, selv om det finnes bedre teknologier.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...