Hvis BMW holder seg til konseptet, vil kommende M3 ha hele 18.000 newtonmeter. Vision Driving Experience er en forhรฅndsvisning av fremtiden til M-biler.
Er Vision Driving Experience den kommende BMW M3? Det korte svaret er nei. Likevel sier det noe om hva vi kan forvente. Og det er kanskje 18.000 newtonmeter.
Elbiler er allerede kjent for sitt enorme dreiemoment helt fra starten. Det lรธfter M-avdelingens nyeste prototype rett til neste nivรฅ.
De 18.000 newtonmeterne leveres av fire elektriske motorer. En ved hvert hjul. Det hele styres ved hjelp av en ny datamaskin kalt "Heart of Joy".
Kort fortalt er det en liten, svart boks som styrer alt i den elektriske drivlinjen. Og ogsรฅ hvordan bilen vil utnytte sitt enorme dreiemoment. Det er en grunn til at BMW utstyrer bilen med sรฅ mye dreiemoment.
Noen vil kanskje si at det er direkte barnslig. M-avdelingen gjรธr dette utelukkende for รฅ bevise at 18 000 newtonmeter er mulig รฅ utnytte i en bil med 3-serie dimensjoner.
โ Heart of Joy gjรธr oss i stand til รฅ ta gleden ved รฅ synge ikke bare til neste nivรฅ, men til et enda hรธyere nivรฅ.
ยซI tillegg รธker vi effektiviteten og dermed rekkevidden ytterligere, fordi sjรฅfรธren i fremtiden vil bremse nesten utelukkende ved รฅ bruke bremseenergigjenvinningยป, sier Frank Weber, utviklingssjef i BMW AG.
M-folket hevder ogsรฅ at regenereringen i bremsene er sรฅ potent at de kommende Neue-klasse-eierne, det er det BMW kaller de kommende elbilene, er sรฅ kraftige at eierne bare fysisk trenger รฅ trykke pรฅ bremsepedalen 2 prosent av tiden.
Ta en god titt pรฅ bilen i videoen under. Har du lagt merke til felgene? Vel, nei. Prรธv igjen. For nรฅr de blir grรธnne, akselererer bilen.
Nรฅr lyset er blรฅtt, blir energi regenerert fra bremsene. Og nรฅr lyset er oransje, trykker sjรฅfรธren pรฅ den fysiske bremsepedalen. Det er imidlertid neppe en funksjon som inngรฅr pรฅ samlebรฅndet.