22. februar, 2025

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i Europa.

Mercedes-Benz har utvidet tilbakekallingen av elbiler betydelig. Den inkluderer nå 33 705 enheter av EQB- og EQA-modellene som selges over hele Europa.

Det opplyser det tyske svaret til det danske trafikktilsynet, KBA.

Alt dette skjer fordi Mercedes har konkludert med at det er fare for brann i bilenes batteripakker. Eiere av de berørte elbilene anbefales ikke å lade kjøretøyene sine til mer enn 80 prosent av batteriets kapasitet.

I USA begynte tilbakekallingen forrige uke. Her kan 7 362 EQB-er fra modellårene 2021 til 2024 være berørt av feilen.

Bilene er utstyrt med batterier fra den kinesiske produsenten Farasis Energy. Batteriene fungerer ikke som de skal, og i verste fall kan hele bilen ta fyr.

Foreløpig har ikke Mercedes registrert at noen personer er skadet på grunn av de farlige batteriene.

Men nå er det Europas tur, hvor tilbakekallingen også inkluderer søstermodellen EQA, som deler batteri og plattform med EQB.

På globalt europeisk nivå er det totalt 33.705 elbiler, hvorav kun 3.119 er i Tyskland, ifølge Electrive.

Det er fortsatt uklart hvor mange biler som er solgt i andre land. Det er ikke kjent om bilene i Danmark er en del av tilbakekallingen, men i så fall vil eierne bli varslet via Motorregisteret.

Mercedes opplyser at problemet kan bli løst med en programvareoppdatering. Inntil da oppfordres eierne til å begrense ladingen til 80 prosent. Mercedes har tidligere kommentert tilbakekallingen.

– På grunn av kombinasjonen av visse produksjons- og kjøretøybruksforhold kan det oppstå en intern kortslutning av en battericelle i høyspentbatteriet, sier bilmerket.

Problemene med Mercedes sine elbiler minner om utfordringer som også andre produsenter har. Nylig ble både Audi og Jaguar rammet av batteriproblemer som kan føre til brann.

For Jaguar er problemet så omfattende at den amerikanske importøren har valgt å kjøpe tilbake 2.760 eksemplarer av elbilen I-Pace.

Her i Danmark tror ikke importøren at feilen er til stede. I stedet fastholder importøren at Sikkerhetstilsynet har godkjent en programvareoppdatering som skal holde problemet i sjakk.

Motsatt er det ting som tyder på at det er langt fra nok. I Norge er for eksempel en I-Pace en ubrukelig bil fordi batteriet er dødt etter bare 35.000 kilometer. Les mer om den saken her.

Hos Audi har Industri- og energidepartementet tilbakekalt 43.000 og 27.000 enheter av e-tron 55-modellen i henholdsvis Europa og USA.

Også her ble eierne bedt om ikke å fullade bilene sine. Jaguar har ennå ikke funnet noen permanent løsning på problemet, og Audi har jobbet med en løsning i ett år uten fremgang.

Faktisk er batteriene i Audis plug-in hybrider også et problem. Eierne av disse bilene har fått direkte beskjed om å ikke lade bilene. Boosted har hørt fra flere Audi-eiere som er forferdet over at importøren ikke har noen løsning klar.

Hvis du eier en tilbakekalt Audi med batteriproblemer, vil vi gjerne høre fra deg. Skriv en e-post til nettredaktør Bjorn S. Nielsen på bj@boosted.dk.

Latest

Don't miss

Tross tvil – Toyota satser nå mer på hydrogen

Toyota tviler åpenlyst på hydrogenbilens gjennombrudd. Likevel kaster japanerne...

Kjendis står frem – "Jeg er gift med en bil"

Det høres minst like rart ut som det er....

Audi innrømmer: "Våre biler var av bedre kvalitet før"

Hvis du synes din Audi ser og føles billig...

BMW M3 blir en elbil med falsk motorlyd

Den neste BMW M3 vil sannsynligvis beholde forbrenningsmotoren. M-avdelingen...

Trump vil innføre 25 prosent toll på europeiske biler

Ting må bli tøffe i USA. Også mot de...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Audi innrømmer: "Våre biler var av bedre kvalitet før"

Hvis du synes din Audi ser og føles billig ut, er du ikke alene. Selv Audi innrømmer nå at merkets kvalitet har gått ned...

Tsjekkia øker motorveihastigheten til 150 km/t

Mens flere politikere hjemme ønsker å redusere hastigheten på motorveier til 90 km/t, setter Tsjekkia opp hastigheten til 150 km/t. Dette gjøres på prøvebasis...

Cybertruck bryter sammen av seg selv – eier tar på seg skylden

En Tesla Cybertruck gikk en kort stund feil, selv om autopiloten hadde kontroll. Nå tar eieren ansvar og skylden for ulykken. En Tesla Cybertruck-eier...

Hvordan Tesla Cybertruck besto sin første kollisjonstest

Tesla Cybertruck har gjennomgått sin første offisielle kollisjonstest. Dette betyr også at de amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene er klare med et resultat. Tesla Cybertruck har gjennomgått...

Advarsel til folk i elbiler – det er her rusten setter inn

Bare fordi elbiler har andre vedlikeholdsbehov enn diesel- og bensinbiler, betyr det ikke at de er rustfrie, advarer bransjen. Antallet elbiler i Danmark har...

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...

Disse ønskede skiltene ble avvist av det danske bilverket i 2024

De såkalte «ønskede» skiltene er dyre i Danmark. Men det gir deg ikke rettigheter til hver tekst. Det viser en dokumentgjennomgang som Boosted har...

Rasende Tesla-eier dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt

En rasende Tesla-eier i 40-årene er dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt etter at en stein fløy over og traff...

Bilmerke har gått konkurs – 1000 mister jobben

Bilmerket Nikola, som ville bygge elektriske lastebiler, kaster nå inn håndkleet i likhet med Fisker Inc. håndkleet i ringen. Rundt 1000 ansatte vil miste...

Gikk konkurs i 2008 – Serbia ønsker å gjenopplive Yugo

To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket Yugo, som gikk konkurs i 2008. Målet er å bygge biler igjen. Serbia ønsker å...