Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg รฅ vรฆre mye stรธrre enn fรธrst forventet. Nรฅ sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i Europa.
Mercedes-Benz har utvidet tilbakekallingen av elbiler betydelig. Den inkluderer nรฅ 33 705 enheter av EQB- og EQA-modellene som selges over hele Europa.
Det opplyser det tyske svaret til det danske trafikktilsynet, KBA.
Alt dette skjer fordi Mercedes har konkludert med at det er fare for brann i bilenes batteripakker. Eiere av de berรธrte elbilene anbefales ikke รฅ lade kjรธretรธyene sine til mer enn 80 prosent av batteriets kapasitet.
I USA begynte tilbakekallingen forrige uke. Her kan 7 362 EQB-er fra modellรฅrene 2021 til 2024 vรฆre berรธrt av feilen.
Bilene er utstyrt med batterier fra den kinesiske produsenten Farasis Energy. Batteriene fungerer ikke som de skal, og i verste fall kan hele bilen ta fyr.
Forelรธpig har ikke Mercedes registrert at noen personer er skadet pรฅ grunn av de farlige batteriene.
Men nรฅ er det Europas tur, hvor tilbakekallingen ogsรฅ inkluderer sรธstermodellen EQA, som deler batteri og plattform med EQB.
Pรฅ globalt europeisk nivรฅ er det totalt 33.705 elbiler, hvorav kun 3.119 er i Tyskland, ifรธlge Electrive.
Det er fortsatt uklart hvor mange biler som er solgt i andre land. Det er ikke kjent om bilene i Danmark er en del av tilbakekallingen, men i sรฅ fall vil eierne bli varslet via Motorregisteret.
Mercedes opplyser at problemet kan bli lรธst med en programvareoppdatering. Inntil da oppfordres eierne til รฅ begrense ladingen til 80 prosent. Mercedes har tidligere kommentert tilbakekallingen.
โ Pรฅ grunn av kombinasjonen av visse produksjons- og kjรธretรธybruksforhold kan det oppstรฅ en intern kortslutning av en battericelle i hรธyspentbatteriet, sier bilmerket.
Problemene med Mercedes sine elbiler minner om utfordringer som ogsรฅ andre produsenter har. Nylig ble bรฅde Audi og Jaguar rammet av batteriproblemer som kan fรธre til brann.
For Jaguar er problemet sรฅ omfattende at den amerikanske importรธren har valgt รฅ kjรธpe tilbake 2.760 eksemplarer av elbilen I-Pace.
Her i Danmark tror ikke importรธren at feilen er til stede. I stedet fastholder importรธren at Sikkerhetstilsynet har godkjent en programvareoppdatering som skal holde problemet i sjakk.
Motsatt er det ting som tyder pรฅ at det er langt fra nok. I Norge er for eksempel en I-Pace en ubrukelig bil fordi batteriet er dรธdt etter bare 35.000 kilometer. Les mer om den saken her.
Hos Audi har Industri- og energidepartementet tilbakekalt 43.000 og 27.000 enheter av e-tron 55-modellen i henholdsvis Europa og USA.
Ogsรฅ her ble eierne bedt om ikke รฅ fullade bilene sine. Jaguar har ennรฅ ikke funnet noen permanent lรธsning pรฅ problemet, og Audi har jobbet med en lรธsning i ett รฅr uten fremgang.
Faktisk er batteriene i Audis plug-in hybrider ogsรฅ et problem. Eierne av disse bilene har fรฅtt direkte beskjed om รฅ ikke lade bilene. Boosted har hรธrt fra flere Audi-eiere som er forferdet over at importรธren ikke har noen lรธsning klar.
Hvis du eier en tilbakekalt Audi med batteriproblemer, vil vi gjerne hรธre fra deg. Skriv en e-post til nettredaktรธr Bjorn S. Nielsen pรฅ bj@boosted.dk.