Audi innrømmer: "Våre biler var av bedre kvalitet før"

Hvis du synes din Audi ser og føles billig ut, er du ikke alene. Selv Audi innrømmer nå at merkets kvalitet har gått ned med årene.

Audi, tidligere kjent for sine høye kvalitetsstandarder, har erkjent at bilene deres var for godt konstruert for tiden.

– Vi har definitivt vært bedre kvalitetsmessig. Men vi kommer dit igjen, sier Oscar da Silva Martins, leder for produkt og teknisk kommunikasjon i Audi, i et intervju med Motor 1 .

Audi var i en årrekke et av de ledende bilmerkene når det kom til kvalitet. Det var spesielt interiøret og instrumenteringen deres som fikk mange positive kommentarer i ulike biltester.

Audi ble ansett for å være på samme nivå som BMW og Mercedes. Noe som ga merket VAG fra Ingolstadt muligheten til å heve prisene betydelig. Selv om merket i stor grad bruker deler fra billigere Volkswagen-modeller.

Men de siste årene har de nyere Audi-modellene blitt kritisert for kvaliteten. Flere påpeker at det er brukt billigere materialer i interiøret.

Det har også blitt lagt merke til hvordan Audi kutter hjørner ved å fylle selv toppmodeller med billig, svart pianolakk. Det ser dyrt ut. Men blir oppskrapt og stygg på et blunk.

Flere har til og med funnet ut at eldre Audi-biler var mer komfortable å kjøre. Dette kan være vanskelig å unngå, da det i dag er mer fokus på teknologi, skjermer og infotainmentsystemer i bilene enn selve kjøreopplevelsen.

Samtidig forventer både ledelsen og investorene at ingeniører hele tiden bygger bedre biler for mindre penger. Kort sagt å holde kostnadene nede i en bransje som kveler seg i konkurranse.

Audi er imidlertid ikke alene om dette. Flere ledere i bilindustrien har de siste årene uttalt at mange bilmerker vil bukke under for press i årene som kommer hvis de ikke blir absorbert av andre. Les mer om det her.

Men nå har Audi valgt å gi kritikerne rett. Under et arrangement der den nye Audi Q5 ble presentert, lovet merket at kvaliteten vil bli bedre i fremtiden. Ledelsen innrømmet at de kan ha undervurdert hvor høye kundenes forventninger er til interiøret i en Audi.

– Vi har definitivt vært bedre kvalitetsmessig før, men dit kommer vi igjen, bekrefter Oscar da Silva Martins, leder for produkt- og teknologikommunikasjon i Audi, ifølge Motor 1.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...