Volkswagen skulle selge den elektriske Passat, ID.7, i USA, men trakk seg tidligere denne måneden. I Kina er salget rett og slett en katastrofe med bare 9 salg.
Volkswagen ID.7, den nye elektriske Passat, har hatt en vanskelig start på livet i verdens viktigste bilmarked – Kina.
Dette melder CarNewsChina .
Salgstallene for januar tegnet et bilde av en komplett flopp. Faktisk ble bare ni ID.7 solgt til kineserne i hele januar måned.
Dette står i sterk kontrast til suksessen på hjemmemarkedet i Tyskland, hvor bilen var den mest solgte elbilen i samme periode.
Volkswagen har aldri solgt så få eksemplarer av en modell til den ellers så grådige kineseren. Kina var forøvrig det siste markedet som Volkswagen bygde en helt spesiell motor for.
En motor som nå hører fortiden til. Les mer om det her .
ID.7 Vizzion har ikke klart å tiltrekke seg et tilstrekkelig antall kunder, til tross for en betydelig prisreduksjon.
Ved lansering kostet den bakhjulsdrevne modellen cirka 221.000 danske kroner. Men prisen er nå satt ned til rundt 189.000 kroner. Slik sett er det den firehjulsdrevne versjonen som koster rundt 221.000 kroner.
Det er ikke bare ID.7 som har hatt problemer med å få tak i kinesiske bilkjøpere. Volkswagen solgte totalt 4.552 elbiler i Kina i januar, et fall på 71 prosent sammenlignet med samme periode året før.
Kinesisk nyttår kan imidlertid ha hatt en negativ innvirkning på salgstallene.
Volkswagens mest populære modell, ID.3, solgte 2.623 enheter i januar, som også er en nedgang på 65,5 prosent.
ID.4 X og ID.4 Crozz, to lignende modeller produsert i samarbeid med ulike kinesiske partnere, utgjorde henholdsvis 1020 og 889.
Volkswagen har bygget sine elbiler i Kina gjennom tre ulike partnerskap med SAIC, FAW og JAC.
ID.7 Vizzion ble utviklet i samarbeid med FAW og har vært på markedet i to måneder. Men salget har vært minimalt. En lignende modell, ID.7 S, utviklet med SAIC, er heller ingen suksess.
Til tross for utfordringene i Kina, har Volkswagen hatt større suksess med ID.7 i andre markeder. I Tyskland var ID.7 den mest solgte elbilen i januar.
Flere faktorer kan ha bidratt til det lave salget av ID.7 i Kina. Yngre kinesiske kunder har andre preferanser enn eldre.
Spesielt yngre sjåfører verdsetter funksjoner som sømløs internettforbindelse i bilen, trådløse oppdateringer, underholdning og en god brukeropplevelse. Dette er områder der Volkswagen kanskje ikke klarte å leve opp til forventningene.
I alle fall er tyskerne så besatt av programvare at de har kastet ut hele sin egenutviklede virksomhet kalt Cariad. En investering på minst 45 milliarder danske kroner.
Nå har tyskerne pumpet tilsvarende beløp inn i bilmerket Rivian. Alt i håp om at amerikanere er bedre på programvare.
Videre er det kinesiske markedet for elbiler mettet, og kinesiske kunder foretrekker generelt SUV-er fremfor sedaner. ID.7s design som sedan kan derfor ha vært en ulempe på det kinesiske markedet.
Modell | Salg | Produsent | MoM | År til år | Markedsandel |
---|---|---|---|---|---|
Volkswagen ID.3 | 2.623 | SAIC-VW | -69,0 % ↓ | -65,5 % ↓ | 0,15 % |
Volkswagen ID.4 X | 1020 | SAIC-VW | -70,0 % ↓ | -37,2 % ↓ | 0,06 % |
Volkswagen ID.4 Crozz | 889 | FAW-Volkswagen | -59,3 % ↓ | -75,5 % ↓ | 0,05 % |
Volkswagen ID.7 VIZZION | 9 | FAW-Volkswagen | -97,7 % ↓ | -99,6 % ↓ | 0,0 % |
Volkswagen ID.6 Crozz | 9 | FAW-Volkswagen | -93,9 % ↓ | -97,9 % ↓ | 0,0 % |
Volkswagen ID.6 X | 2 | SAIC-VW | 0,0 % ↑ | -99,3 % ↓ | 0,0 % |
Forklaring:
- Modell: Den spesifikke Volkswagen elbilmodellen.
- Salg: Antall solgte enheter i den aktuelle perioden (sannsynligvis januar 2024, basert på konteksten).
- Produsent: Joint venture eller partnerskap som produserer bilen i Kina.
- MoM (måned-over-måned): Endring i salg sammenlignet med forrige måned (i prosent).
- YoY (Year-over-Year): Endring i salg sammenlignet med samme måned året før (i prosent).
- Markedsandel: Andel av totalmarkedet for elbiler som modellen har (i prosent).
Symboler:
- ↓: Indikerer en nedgang i salget.
- ↑: Indikerer en økning i salget.
Ytterligere merknader:
- Dataene viser en generell nedgang i salget av Volkswagen elbiler i Kina, spesielt for ID.7 Vizzon.
- Dette kan skyldes ulike faktorer som markedsforhold, konkurranse og endringer i forbrukernes preferanser.