23. februar, 2025

Volkswagen i gigantisk flopp: Har solgt 9 elbiler

Volkswagen skulle selge den elektriske Passat, ID.7, i USA, men trakk seg tidligere denne måneden. I Kina er salget rett og slett en katastrofe med bare 9 salg.

Volkswagen ID.7, den nye elektriske Passat, har hatt en vanskelig start på livet i verdens viktigste bilmarked – Kina.

Dette melder CarNewsChina .

Salgstallene for januar tegnet et bilde av en komplett flopp. Faktisk ble bare ni ID.7 solgt til kineserne i hele januar måned.

Dette står i sterk kontrast til suksessen på hjemmemarkedet i Tyskland, hvor bilen var den mest solgte elbilen i samme periode.

Volkswagen har aldri solgt så få eksemplarer av en modell til den ellers så grådige kineseren. Kina var forøvrig det siste markedet som Volkswagen bygde en helt spesiell motor for.

En motor som nå hører fortiden til. Les mer om det her .

ID.7 Vizzion har ikke klart å tiltrekke seg et tilstrekkelig antall kunder, til tross for en betydelig prisreduksjon.

Ved lansering kostet den bakhjulsdrevne modellen cirka 221.000 danske kroner. Men prisen er nå satt ned til rundt 189.000 kroner. Slik sett er det den firehjulsdrevne versjonen som koster rundt 221.000 kroner.

Det er ikke bare ID.7 som har hatt problemer med å få tak i kinesiske bilkjøpere. Volkswagen solgte totalt 4.552 elbiler i Kina i januar, et fall på 71 prosent sammenlignet med samme periode året før.

Kinesisk nyttår kan imidlertid ha hatt en negativ innvirkning på salgstallene.

Volkswagens mest populære modell, ID.3, solgte 2.623 enheter i januar, som også er en nedgang på 65,5 prosent.

ID.4 X og ID.4 Crozz, to lignende modeller produsert i samarbeid med ulike kinesiske partnere, utgjorde henholdsvis 1020 og 889.

Volkswagen har bygget sine elbiler i Kina gjennom tre ulike partnerskap med SAIC, FAW og JAC.

ID.7 Vizzion ble utviklet i samarbeid med FAW og har vært på markedet i to måneder. Men salget har vært minimalt. En lignende modell, ID.7 S, utviklet med SAIC, er heller ingen suksess.

Til tross for utfordringene i Kina, har Volkswagen hatt større suksess med ID.7 i andre markeder. I Tyskland var ID.7 den mest solgte elbilen i januar.

Flere faktorer kan ha bidratt til det lave salget av ID.7 i Kina. Yngre kinesiske kunder har andre preferanser enn eldre.

Spesielt yngre sjåfører verdsetter funksjoner som sømløs internettforbindelse i bilen, trådløse oppdateringer, underholdning og en god brukeropplevelse. Dette er områder der Volkswagen kanskje ikke klarte å leve opp til forventningene.

I alle fall er tyskerne så besatt av programvare at de har kastet ut hele sin egenutviklede virksomhet kalt Cariad. En investering på minst 45 milliarder danske kroner.

Nå har tyskerne pumpet tilsvarende beløp inn i bilmerket Rivian. Alt i håp om at amerikanere er bedre på programvare.

Videre er det kinesiske markedet for elbiler mettet, og kinesiske kunder foretrekker generelt SUV-er fremfor sedaner. ID.7s design som sedan kan derfor ha vært en ulempe på det kinesiske markedet.

Modell Salg Produsent MoM År til år Markedsandel
Volkswagen ID.3 2.623 SAIC-VW -69,0 % ↓ -65,5 % ↓ 0,15 %
Volkswagen ID.4 X 1020 SAIC-VW -70,0 % ↓ -37,2 % ↓ 0,06 %
Volkswagen ID.4 Crozz 889 FAW-Volkswagen -59,3 % ↓ -75,5 % ↓ 0,05 %
Volkswagen ID.7 VIZZION 9 FAW-Volkswagen -97,7 % ↓ -99,6 % ↓ 0,0 %
Volkswagen ID.6 Crozz 9 FAW-Volkswagen -93,9 % ↓ -97,9 % ↓ 0,0 %
Volkswagen ID.6 X 2 SAIC-VW 0,0 % ↑ -99,3 % ↓ 0,0 %

Forklaring:

  • Modell: Den spesifikke Volkswagen elbilmodellen.
  • Salg: Antall solgte enheter i den aktuelle perioden (sannsynligvis januar 2024, basert på konteksten).
  • Produsent: Joint venture eller partnerskap som produserer bilen i Kina.
  • MoM (måned-over-måned): Endring i salg sammenlignet med forrige måned (i prosent).
  • YoY (Year-over-Year): Endring i salg sammenlignet med samme måned året før (i prosent).
  • Markedsandel: Andel av totalmarkedet for elbiler som modellen har (i prosent).

Symboler:

  • ↓: Indikerer en nedgang i salget.
  • ↑: Indikerer en økning i salget.

Ytterligere merknader:

  • Dataene viser en generell nedgang i salget av Volkswagen elbiler i Kina, spesielt for ID.7 Vizzon.
  • Dette kan skyldes ulike faktorer som markedsforhold, konkurranse og endringer i forbrukernes preferanser.

Latest

Don't miss

Vil gjøre hat normalt – skrev 'Nazi' på Tesla ladestasjon

En eller flere ukjente gjerningsmenn har skrevet «nazistisk» på...

Disse ønskede skiltene ble avvist av det danske bilverket i 2024

De såkalte «ønskede» skiltene er dyre i Danmark. Men...

Ekspert advarer mot brukte biler med disse motorene

En bruktbil er ikke bare en bruktbil. For de...

Audi vil tjene mer penger på å selge færre stygge biler

Stygge biler må ta slutt. I hvert fall Audi,...

Danske elbileiere får en tilleggsregning på 7.000 kroner

Du kan ikke få pengene tilbake for den samme...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kriserammet bilgigant sier opp ytterligere 3000 ansatte

Hos den tyske bildedelsgiganten Continental er krisen nå så dyp at det må finnes 3000 permitteringer i tillegg til de 7150 permitteringene som allerede...

Utstikkende bilskilt forbudt etter 5 år

En bilist er bedt om å utlevere ønsket skilt fordi myndighetene har funnet at teksten i speilbilde oppleves som støtende. Et tilsynelatende uskyldig bilskilt...

Sjeldne Koenigsegg koster 600.000 kroner per måned

Det er bare én. På den annen side kan Koenigsegg Agera RS “Phoenix” kjøpes på avbetaling. Avdragene er på 600.000 kroner per måned. En...

Verstappen sier nei til 9 milliarder i lønn

Max Verstappen har en kontrakt med Red Bull som løper til 2028. En obligasjon som Aston Martin tilsynelatende ikke kan bryte med en lønn...

Mercedes bygger færre elbiler for å redde merket

Ifølge Mercedes sin utviklingssjef Markus Schäfer vil merket sende flere biler med forbrenningsmotor enn elbiler ut på gatene de neste årene. Mercedes vil bygge...

Skjer hvert år – 25.000 farlige biler forlater Danmark

Nye tall fra det danske Motorstyrelsen viser at 25.000 biler eksporteres ut av Danmark hvert år. De aller fleste av dem havner i Øst-Europa....

Bensinprisene i Sverige rekordlave – blir dyrere i Danmark

Mens bensinprisen i Danmark blir høyere og høyere, stuper den rett over Øresund. Nå er det rekordlavt. Billigere bensin var og er et valgløfte...

Koppholder er ikke standard i bil 28.000.000 kroner

Det er bare 30 Bugatti Chiron Super Sport tilgjengelig. Alle koster minst 28 millioner kroner fra fabrikken. Først etter en ulykke får en av...

Afsloret: I disse 9 biler fuskes mest med kilometerne

Kilometersvindel er fortsatt ekstremt populært i brukte biler. En ny engelsk undersøkelse avslører nå bilene som oftest spoles tilbake for å «forynge». Manipulering av...

Audi vil tjene mer penger på å selge færre stygge biler

Stygge biler må ta slutt. I hvert fall Audi, som i stedet satser på å bygge færre modeller for mer penger. Selv om forhandlere...

Død i Danmark – Mazda dropper modell etter 23 år

Det tok 23 år før Mazda 2 ble laget. Nå forsvinner modellen fra Europa. Navnet overlever på hybridkopien av Toyota Yaris. Etter 23 år...

Sjåfører hater system som er ulovlig å slå av

Siden sommeren 2024 har alle nye biler i Europa vært utstyrt med en obligatorisk fartsbegrenser, som er ulovlig å deaktivere permanent. Men sjåfører hater...