Elon Musk har mistet interessen for Tesla. Så tydelig er budskapet fra Esben Pedersen, som var merkevarens kommunikasjonssjef i Danmark i mange år.
Elon Musk har mistet interessen for og for Tesla.
Så konkret er uttalelsen fra bilmerkets tidligere kommunikasjonssjef for Danmark og Norge, Esben Pedersen.
I en kommentar til magasinet Motor gjør han det klart at rikmannens interesse går i andre retninger.
– Elon Musk er spesielt god på to ting; å utnytte mennesker og situasjoner til egen fordel, for så å satse 100 prosent på det han tror på, sier Esben Pedersen.
Siden han forlot Tesla, har dansken gjentatte ganger vært kritisk til merkevarens administrerende direktør, som han sier han møtte personlig over 20 ganger i løpet av de åtte årene de jobbet sammen.
I 2023 var det ingen overraskelse for den tidligere danske kommunikasjonssjefen at Tesla havnet i en konflikt med fagforeninger i hele Norden. En konflikt som fortsatt pågår i Sverige.
Her prøver fagforeninger blant annet: for å hindre Tesla i å få nye skilt. Akkurat som det er umulig for Tesla å bygge ut nettverket av ladestasjoner på andre siden av Øresund.
Det er ingen hemmelighet at Elon Musk, som frontmann for Tesla, gjentatte ganger har uttalt seg mot hele ideen om fagforeninger.
I en meningsartikkel publisert av The Guardian i desember 2023, er Elon Musk sitert for å si at det å ha fagforeninger bare skaper klasseforskjeller – nemlig mestere og deres fag.
Her hjemme selger Tesla, uavhengig av direktørens tilknytning til Det hvite hus og president Donald Trump, fortsatt godt. Selv om det har gått mye bedre.
Fordelen fremfor enkeltbilmodeller er at Model Y fortsatt er den sjette mest populære bilen i hele Danmark. Og det uavhengig av drivstoff. Tesla har imidlertid falt helt ut av topp 10 når det kommer til salg blant merker.
Omvendt er ikke Elon Musk som person nødvendigvis dårlig for det amerikanske bilmerket.
I en undersøkelse utført av Automobilwoche svarte én av fem personer at de faktisk ville kjøpe en Tesla nettopp på grunn av regissørens karakter, utseende, handlinger og væremåte. Les mer om det her .
Konsernsjefen er ikke den eneste som kommer med oppsiktsvekkende uttalelser fra ledergruppen ved bilmerkets hovedkontor.
Det samme gjør Lars Moravy, teknisk sjef. I et intervju med mangeårig talkshowvert og YouTube-bilentusiast Jay Leno, sier Moravy at det amerikanske bilmerket kan ha gått for langt.
– I Tesla har vi alltid sagt at hvis du ikke tar bort så mye at du må legge noe tilbake, har du ikke tatt unna nok.
– Tja, vi tok kanskje for mye unna, sier Lars Moravy om den manglende stammen til blinklyset. Noe Tesla fjernet fra flere biler i 2023.