Aston Martins salg falt med nesten 10 prosent i fjor. Samtidig må ledelsen ved hovedkvarteret i England forholde seg til at gjelden nå har vokst til over 8 milliarder kroner.
Aston Martin står overfor betydelige økonomiske utfordringer og har nå en gjeld på over 8 milliarder danske kroner.
Dette kom frem da bilmerket offentliggjorde årsregnskapet for 2024 denne uken, skriver nyhetsbyrået Reuters .
Den massive gjelden kan delvis forklares med at Aston Martin kastet mer i gulvet enn tidligere år. Tapene steg til 289,1 millioner pund, som tilsvarer cirka 2,5 milliarder danske kroner.
Til sammenligning kom det engelske bilmerket ut av 2023 med et underskudd som var begrenset til 239 millioner pund i 2023.
Samtidig har Aston Martins gjeld steget til over en milliard pund. Det tilsvarer over åtte milliarder danske kroner. Det er en økning på 43 prosent. Selskapets inntjening har falt med 11 prosent. Det gikk fra 305,9 millioner pund til 271 millioner pund.
Merkets nye administrerende direktør, Adrian Hallmark, gjorde det allerede før han skulle legge fram årsregnskapet klart at hans primære fokus er å skape en bærekraftig økonomi.
Dette kommer etter en periode hvor Aston Martin har brukt flere millioner kroner på lansering av flere nye modeller og en rekke ansiktsløftninger.
Som del av en større spareplan, som skal samle inn 25 millioner pund her og nå, skal antall ansatte reduseres med 170 lønnsslipper. Det tilsvarer fem prosent av alle ansatte.
Nedgangen i inntjeningen ved fabrikken i Gaydon, England, faller sammen med en generell nedgang i salget på verdensbasis.
Salget falt med 8,9 prosent i 2024, og Aston Martin mistet 6030 biler. Det var 6.620 biler bare i fjor. Dette skyldes hovedsakelig lavere etterspørsel, hvor engelskmennene falt med 16 prosent.
Motsatt er Aston Martin langt fra den eneste som sliter på det kinesiske markedet. Hos Volkswagen-konsernet prøver Audi å redde noe av virksomheten med et helt nytt bilmerke. Les mer om det her.
Adrian Hallmark, som kommer fra en rolle som direktør for Bentley, sa da han tok over sjefsstillingen i Aston Martin at det nå er nødvendig å kutte «betydelig unødvendige kostnader og ineffektive tidslinjer».
Samtidig har sjefen måttet innrømme at i hvert fall noen av kundene hans vender seg bort fra elbiler. Derfor kan ikke Aston Martin se en virksomhet som kan overleve uten forbrenningsmotoren. I hvert fall ikke for 2040.
Apropos forsinkelser har det ikke skjedd noe med Valhalla-modellen, som skulle være det britiske svaret på en Lamborghini Revuelto og Ferrari SF90.
Men Aston har blitt rammet av gjentatte forsinkelser. Opprinnelig var planen å sende den på veien innen utgangen av 2021. Akkurat nå håper britene at noe skal skje i år.