28. februar, 2025

Bilgiganten skylder 8 milliarder – 170 permittert haste

Aston Martins salg falt med nesten 10 prosent i fjor. Samtidig må ledelsen ved hovedkvarteret i England forholde seg til at gjelden nå har vokst til over 8 milliarder kroner.

Aston Martin står overfor betydelige økonomiske utfordringer og har nå en gjeld på over 8 milliarder danske kroner.

Dette kom frem da bilmerket offentliggjorde årsregnskapet for 2024 denne uken, skriver nyhetsbyrået Reuters .

Den massive gjelden kan delvis forklares med at Aston Martin kastet mer i gulvet enn tidligere år. Tapene steg til 289,1 millioner pund, som tilsvarer cirka 2,5 milliarder danske kroner.

Til sammenligning kom det engelske bilmerket ut av 2023 med et underskudd som var begrenset til 239 millioner pund i 2023.

Samtidig har Aston Martins gjeld steget til over en milliard pund. Det tilsvarer over åtte milliarder danske kroner. Det er en økning på 43 prosent. Selskapets inntjening har falt med 11 prosent. Det gikk fra 305,9 millioner pund til 271 millioner pund.

Merkets nye administrerende direktør, Adrian Hallmark, gjorde det allerede før han skulle legge fram årsregnskapet klart at hans primære fokus er å skape en bærekraftig økonomi.

Dette kommer etter en periode hvor Aston Martin har brukt flere millioner kroner på lansering av flere nye modeller og en rekke ansiktsløftninger.

Som del av en større spareplan, som skal samle inn 25 millioner pund her og nå, skal antall ansatte reduseres med 170 lønnsslipper. Det tilsvarer fem prosent av alle ansatte.

Nedgangen i inntjeningen ved fabrikken i Gaydon, England, faller sammen med en generell nedgang i salget på verdensbasis.

Salget falt med 8,9 prosent i 2024, og Aston Martin mistet 6030 biler. Det var 6.620 biler bare i fjor. Dette skyldes hovedsakelig lavere etterspørsel, hvor engelskmennene falt med 16 prosent.

Motsatt er Aston Martin langt fra den eneste som sliter på det kinesiske markedet. Hos Volkswagen-konsernet prøver Audi å redde noe av virksomheten med et helt nytt bilmerke. Les mer om det her.

Adrian Hallmark, som kommer fra en rolle som direktør for Bentley, sa da han tok over sjefsstillingen i Aston Martin at det nå er nødvendig å kutte «betydelig unødvendige kostnader og ineffektive tidslinjer».

Samtidig har sjefen måttet innrømme at i hvert fall noen av kundene hans vender seg bort fra elbiler. Derfor kan ikke Aston Martin se en virksomhet som kan overleve uten forbrenningsmotoren. I hvert fall ikke for 2040.

Apropos forsinkelser har det ikke skjedd noe med Valhalla-modellen, som skulle være det britiske svaret på en Lamborghini Revuelto og Ferrari SF90.

Men Aston har blitt rammet av gjentatte forsinkelser. Opprinnelig var planen å sende den på veien innen utgangen av 2021. Akkurat nå håper britene at noe skal skje i år.

Latest

Don't miss

Ferrari åpner et hemmelig arkiv fullt av superbiler

For første gang noensinne legger Ferrari opp til 2000...

Koppholder er ikke standard i bil 28.000.000 kroner

Det er bare 30 Bugatti Chiron Super Sport tilgjengelig....

Bensin og diesel er kommet for å bli, sier billeder

Den svenske forretningsmannen og milliardæren Mats Qviberg ser store...

BMW nekter å bøye seg for EU – utvikler ny bensinmotor

En ny patentsøknad avslører at BMW ikke har hastverk...

Nye Volvo ES90 lader 300 km på 10 minutter – og kjører 700 km

Volvos nye elbil vil ha 800-volts teknologi, noe som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW sier nei til 500 millioner kroner. i statsstøtte

BMW kunne fått 500 millioner kroner i statlig støtte for å beholde arbeidsplasser og produksjon i England. Men tyskerne vil ikke. Salget av elbiler...

Bilgiganten permitterer 9000 – stenger halvparten av den kjente fabrikken

Det har kjørt ut biler i et tempo som var vanskelig å fatte. Men nå skal Nissans Qashqai-fabrikk i Sunderland reduseres med 50 prosent...

Audi mener det har løst problemet med å brenne elbiler

Det har gått lenge. Men nå mener Audi å ha knekt koden for et stykke programvare som skal forhindre brann i batteriene til el-...

Volkswagen ID.4 synker til 140.000 kroner i pris

Volkswagen er nå så presset på det kinesiske markedet at den ellers danskvennlige ID.4 reduseres til 140.000 kroner. Volkswagen har satt ned prisen på...

FTZ flytter inn: Nytt 40 000 m² hovedkvarter klart

Med et 40 000 m² nytt hovedkontor i Rorup, styrker FTZ logistikken og samler noen funksjoner på ett sted. Avansert teknologi og bærekraftige løsninger...

England har fått nok: Elbileiere må betale veiavgift

Fra 1. april må også alle elbiler i England betale veiavgift – eller bilavgift, som det heter. Beløpet er imidlertid relativt beskjedent. England har...

18 år gamle Lærke Ronn får en unik sjanse i motorsport: Trenes av Le Mans-vinner

Lærke Ronn får en erfaren mentor i Mikkel O. Pedersen, som skal veilede henne mot en profesjonell karriere innen motorsport. Planen er ambisiøs, og...

Fabrikkstart til tross for gjeld på 19 milliarder kroner

KTM må betale minst 4 milliarder av en gjeld på 19 milliarder kroner for å overleve konkursen. Produksjonen starter likevel på nytt i midten...

Hever lønnen – bilsjef tjener 250.000 kroner dagen

Volvo Group har hevet lønnen til administrerende direktør Martin Lundstedt, slik at han nå tjener tilsvarende 250.000 kroner hver eneste dag. Lønnen for administrerende...

Tilbakekalling av 137.000 biler – må få ny motor gratis

Det er så mange problemer med Kia-konsernets 2-liters bensinmotor at 137 000 biler kan trenge ny motor på fabrikkens regning. 137.000 motorer. Det er...

Dansk bilprodusent går konkurs med milliontap

Bare i 2023 vil det ellers prisvinnende bilselskapet, som nå er konkurs, mangle 2,3 millioner kroner. Men de ansatte er reddet. Autohuset Fyn har...

Stenger Maserati? 11 milliarder kroner har forsvunnet

Da den nå sparkede regissøren Carlos Tavares fikk luftet sin frustrasjon, nektet Stellantis å stenge Maserati. Men nå taper merkevaren en planlagt investering på...