Her er den nye trafikkregelen – gjeldende fra 1. mars

Fra lørdag 1. mars 2025 får frivillige badevakter kjøre med grønt lys i trafikken. Blinket gir imidlertid ikke de frivillige rett til å bøye noen regler.

Fra i dag har frivillige badevakter mulighet til å kjøre med grønt lys i trafikken. Ordningen, som introduserer det grønne blinket, er laget for å øke bevisstheten om badevakter på vei til en nødsituasjon.

Grønt blinklys skal gi medtrafikanter mulighet til å opptre hensynsfullt. De frivillige badevaktene som deltar i ordningen er primært de fra 1-1-2 Nødredningsordningen og TrygFondens Hjerteløpere.

Organisasjoner som ønsker å inkludere sine frivillige må søke om tillatelse fra det danske transporttilsynet. Bruken av den grønne blinken er betinget av overholdelse av alle generelle trafikkregler.

Det opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding.

Blinken fungerer som et signal som indikerer en viktig oppgave. Tanken er at det grønne blinket gir en jevnere passasje for de frivillige, da andre trafikanter for eksempel kan la være å kjøre forbi.

Grønn blinking kan også hjelpe ambulanser med å lokalisere en nødsituasjon. Det er også satt i gang en informasjonskampanje som tydeliggjør at grønt lys ikke tillater avvik fra trafikkreglene.

Samferdselsminister Thomas Danielsen sier han er fornøyd med at ordningen nå er på plass.

– Hvert år er det flere tusen hjertestans, og i de fleste tilfeller kommer frivillige før ambulansen.

– Med det grønne blinket kan de nå vise at de er på vei til et livreddende oppdrag og medtrafikanter har mulighet til å vise hensyn.

– Frivillige må forholde seg til alle trafikkregler. Formålet er å støtte roligere kjøring, blant annet ved å la andre trafikanter avstå fra forbikjøringer, holde avstand mv.

– Samtidig kan blitzen bidra til å markere stedet der en person er i livsfare, slik at ambulansen kan se det.

Nå skal det settes i gang en kampanje for å gjøre sjåførene oppmerksomme på grønt lys. Men i motsetning til politiets blålys, trenger ikke sjåførene adlyde det grønne lyset.

– Det er et helt ubyråkratisk system som kan brukes der det gir mening. Samtidig settes det i gang en kampanje for å gjøre oppmerksom på at de grønne lysene ikke gir rom for å bryte reglene.

– Og jeg er sikker på at alle vil bruke sunn fornuft når de ser en bil med grønt lys, sier samferdselsministeren.

De frivillige får selv grønt lys dersom de ønsker å bruke ordningen.

Tekniske spesifikasjoner for blitsen er:

  • Må gi grønt lys.
  • Skal blinke 60-240 ganger i sekundet. minutt.
  • Ikke blend andre trafikanter.
  • Skal plasseres på taket av kjøretøyet, men ikke permanent.
  • Må oppfylle FNs regel 10.


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...