25. april, 2025

Volkswagen innrømmer – berøringsskjermer er dritt

Volkswagen innrømmer nå at det var feil å la berøringsskjermer og paneler ta plass til knapper i gruppens biler. Den nye ID.2 korrigerer dette.

Selv Volkswagen erkjenner nå at berøringsskjermer i biler er en billigere løsning, men at kundene hater dem.

I et nytt intervju konkluderer tyskernes designsjef, Andreas Mindt, med at fremtidige Volkswagen-modeller vil ha knapper for alle de viktigste funksjonene. Den første bilen endringen vil bli sett i er den kommende ID.2

Volkswagen beklager det med sin beslutning om å eliminere så mange fysiske knapper som mulig.

Ved utgangen av 2022 utstyrte Volkswagen de fleste bilene i modellutvalget med berøringskontroller på rattet. En avgjørelse tyskerne umiddelbart fikk voldsom kritikk for.

Etter presentasjonen av ID.2all konseptbilen i 2023, erkjente Volkswagen feilen og lovet å endre designet. Faktisk ble det så ille at den første designdirektøren ble sparket. Les mer om det her.

Hans etterfølger, Andreas Mindt, velger nå å utdype hvorfor Volkswagen ikke kunne leve med kundemisnøye.

I et intervju med Autocar forteller han at kommende Volkswagen-modeller vil ha fysiske knapper for de fem mest sentrale funksjonene: volum, setevarme, ventilasjon og varselblink.

På denne måten slipper VW-kunder å navigere i menyer på en dataskjerm for å finne de mest grunnleggende funksjonene.

Mindt understreket at designendringen vil gjelde; i hver bil vi bygger fra nå av. Designsjefen innrømmet åpent at den forrige strategien ikke var optimal.

– Det forstår vi, sier Mindt, og viser til den overveldende kritikken fra kundene.

– Vi vil aldri, aldri gjøre den feilen igjen. Vi vil ha fysiske knapper på rattet. Ikke mer gjetting.

– Det er tilbakemeldinger, det er ekte, og folk liker det. Ærlig talt, det er en bil. Det er ikke en telefon: det er en bil."

Den produksjonsklare versjonen av konseptbilen ID.Every1, som forventes å bli ID.1 i 2027, vil i likhet med ID.2 ha mange fysiske knapper, lover tyskerne.

Volkswagen vil dermed fjerne de haptiske berøringspanelene som i dag brukes til å kontrollere alt fra volum til zoom i navigasjonen og klimaanleggets temperatur i ID-modellene. Disse finnes i flere Volkswagen Group-modeller, inkludert den oppdaterte Golf Mk.8.5

Selv om fokuset er på fysiske knapper, understreket Mindt at berøringsskjermen fortsatt vil være til stede.

– Det er mange funksjoner å levere på enkelte områder, så skjermen blir stor, og du finner mye HMI-innhold lenger inn i systemet.

– Men de fem viktigste tingene vil alltid være på det første fysiske laget. «Det er veldig viktig», sier designdirektøren.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilsjef: De fleste elbiler er verre dritt

Rivians RJ Scaringe mener at mangelen på billige elbiler...

Tesla anklaget for kilometersvindel for å få garantien til å utløpe raskere

En rekke Tesla-eiere saksøker nå bilmerket. De hevder at...

Han tjener millioner på klistremerker for sinte Tesla-eiere

Misfornøyde Tesla-eiere kjøper klistremerker for å distansere seg fra...

Du bør aldri si dette når politiet stopper deg i bilen din.

Som sjåfør bør du alltid la politiet styre samtalen...

Influencer «mishandler» dyr i bil for 22 millioner kroner

Det har skapt ramaskrik på sosiale medier at influenceren...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Sparte opp til Ferrari i 10 år – døde etter 1 time

Den japanske musikkprodusenten Honkons drøm om en Ferrari 458 Spider brant ut bare en time etter levering. Hans 10 år med sparepenger gikk bokstavelig...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...