9. mars, 2025

Formel 1-førere kan få sparken før sesongstart

Sesongen 2025 har ikke engang startet, fordi det ser mørkt ut for Alpines Jack Doohan. Laget vil ikke garantere ham en fremtid.

Det stilles allerede spørsmål om fremtiden til Formel 1-føreren Jack Doohan. Faktisk kan den unge australieren være ute av Formel 1-feltet før sesongstart.

Den 22 år gamle Formel 1-føreren overtok ellers Alpines ledige sete etter Esteban Ocons flytting til Haas. Men det går allerede rykter om at Doohan har en mer enn kort frist for å bevise sin verdi i bilen.

Ryktene om Doohans exit kommer til tross for at Auto Motor & Sport tidligere rapporterte at han var Alpines valgte trener. Det var angivelig en lekkasje at laget ikke var spesielt fornøyd med å komme ut til pressen.

Under de nettopp avsluttede pre-season testene i Bahrain ble Alpines lagleder Oliver Oakes spurt om lagets nye kor.

Doohan har angivelig bare 5 – kanskje 6 – løp å gjøre opp for, før Alpine gjør seg klar til å sparke ham permanent.

Unge Doohan kan være en saga blott før Formel 1-sesongen starter

Oakes bekreftet ikke om ledelsen søker permittering. Men laglederen vil heller ikke nekte for at det var tilfelle.

– Jeg synes han (Doohan, red.) gjør jobben sin tilfredsstillende. Han har taklet testene riktig, men til slutt må alle trenere levere.

Alpine har i år valgt å tegne kontrakter med en utvidet gruppe reservetrenere. I tillegg til Paul Aron og Ryo Hirakawa har de også valgt å kjøpe Franco Colapinto ut av kontrakten hans med Williams.

En strategi som virker uvanlig, spesielt siden laget allerede hadde to reservetrenere. Dette har fått mange til å spekulere i om Colapinto faktisk er ment for en rolle som en potensiell erstatning for Doohan.

Lagleder Oliver Oakes prøver imidlertid i første omgang å legge lokk på for mange av denne typen spørsmål.

– Fra utsiden kan det se ut som vi legger press på Jack ved å hente inn Franco. Men jeg ser det annerledes.

– Det er press på alle førere, uansett om de kjører i Formel 1 eller juniorklassene. Jack vet at han må opptre. Men vi lar ham fokusere på arbeidet sitt.

Det er fortsatt ukjent hvordan Alpine har tenkt å bruke sine tre reservekjerner.

– Vi har vårt testprogram med den gamle bilen, vi har en fører som støtter laget på løpene, og vi har en fører på stedet hver helg.

– De må alle gjøre TPC-testing (testing av tidligere biler) så vi har en god dynamikk i teamet, sier Oakes.

Men han vil ikke utdype hvor mye de enkelte sjåførene skal få kjøre i bilene. Han nevner imidlertid at det vil være forskjeller mellom korene; Franco Colapinto har allerede mye erfaring fra Grand Prix-helgene, Paul Aron har ingen, og Ryo Hirakawa er et sted midt i mellom.

Oliver Oakes vil imidlertid ikke stille spesifikke krav til Doohans ytelse. I hvert fall ikke for åpen mikrofon.

– Jeg vil ikke sette noen eksakt grense. Vi vet at noen biler er lettere å kjøre enn andre, så det kommer an på hvordan han utvikler seg.

– Forhåpentligvis blir det ikke nødvendig å diskutere det (en mulig fyring, red.)

Når Oakes blir ytterligere presset til å avkrefte ryktene om at Doohan bare har 5-6 lobber for å bevise seg, unngår han å svare direkte.

– Det er ikke min idé. Vi har vært åpne om planene våre, og jeg vil helst bare la Jack drive og teamet konsentrere seg om arbeidet sitt, sier han.

Alpine har gjennomgått betydelige endringer i løpet av det siste året. Teamet ser ikke lenger ut til å være kontrollert av Renaults styre i samme grad som tidligere. Renault leverer heller ikke lenger motorer til teamet. Mercedes gjør det.

Og med tidligere utestengt lagsjef Flavio Briatore tilbake i en rådgiverrolle på papiret, har lagets dynamikk endret seg.

Det første løpet i Australia vil være avgjørende for Doohans fremtid. Hvis han kan matche Gaslys prestasjoner, kan han redde plassen sin, men hvis han faller bak, kan Alpine velge å gi en av reservesjåførene deres sjansen.

Latest

Don't miss

Trump taper 7 milliarder dollar på å selge offentlige elbiler

USAs president Donald Trump vil kvitte seg med elbiler...

Skylder 19 milliarder kroner – nå er gründeren sparket ut

KTM, som skylder 19 milliarder kroner og som snart...

BMW saksøker BYD igjen – "kineserne stjeler"

Uenigheter mellom BMW og BYD har endt i retten....

Krasj i Danmark – Teslas salg ble mer enn halvert

Teslas salg i Danmark stuper. I løpet av februar...

EU vender om – lemper krav til benzin- og dieselbiler

EU bringer nå europeiske bilmerker inn i moten og...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Selv Toyota selger nå flere elbiler enn Tesla

Det er ikke bare Teslas aksjekurs som raser mot bunnen. Det samme gjør bilsalget. I Norge selger Toyota nå flere elbiler enn amerikanerne. I...

Red Bull-milliardær har kjøpt den legendariske Formel 1-kolleksjonen

Mark Mateschitz (32), som eier nesten halvparten av Red Bull Group, har kjøpt hele samlingen av Formel 1-biler til Bernie Ecclestone (94). Tidligere Formel...

Formel 1 bringer inn penger som aldri før

Aldri før har folkene bak de kommersielle rettighetene til Formel 1 raket inn så mye penger som tilfellet var i 2024. En lobb er...

Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknologi

Tyskerne er ikke i stand til å levere programvaren selv til den kommende erstatningen, som vil bli kalt Volkswagen ID.1. Amerikanske Rivian skal levere...

Nissan kan begjære seg konkurs – forventer å tape 3,8 milliarder

Nissans direktør Makoto Uchida er ikke i tvil om at bilmerket vil gå konkurs dersom det ikke foreligger en redningsplan etter et forventet underskudd...

Porsche kjøper et konkursrammet bilselskap med milliardgjeld

Porsche har kjøpt Varta AG ut av batteridivisjonen V4Drive. Avtalen innebærer at batterikonsernets gjeld blir nedskrevet med milliarder av kroner. Porsche har kjøpt batteriprodusenten...

BMW saksøker BYD igjen – "kineserne stjeler"

Uenigheter mellom BMW og BYD har endt i retten. Denne gangen anklager tyskerne kineserne for å ha stjålet modellnavnet. BMW har nok en gang...

Dyre elbiler stuper – taper 341.000 kroner på 2 år

Elbiler taper verdi. Sånn er det. Men spesielt på de virkelig dyre som BMW iX gjorde de to første årene virkelig vondt. En ny...

Ford Focus skal do – hele fabrikken lukker i 2025

Ford Focus har vært i produksjon siden 1998. Men nå er det slutt. I november skal samlebåndet slås av og fabrikken stenges helt. Produksjonen...

Sjokkerende nyheter: Bildirektør vil sparke seg selv

Han har stått ved roret i Nissan siden 2019. Men nå er presset fra styret og økonomien så stort at direktøren ønsker å sparke...

Teslas aksjekurs har stupt med 46 prosent

Teslas aksjekurs er ikke hva den pleide å være. Tidligere spådommer om høye verdier har blitt gjort til skamme i en nedgang på 46...

Maserati dropper ny bil – kunder hater elbiler

Det blir ikke noe resultat av en investering på 11 milliarder kroner for Maserati. Så nå droppes elbilen MC20 Folgore fordi kundene hater elbiler,...