Formel 1-førere kan få sparken før sesongstart

Sesongen 2025 har ikke engang startet, fordi det ser mørkt ut for Alpines Jack Doohan. Laget vil ikke garantere ham en fremtid.

Det stilles allerede spørsmål om fremtiden til Formel 1-føreren Jack Doohan. Faktisk kan den unge australieren være ute av Formel 1-feltet før sesongstart.

Den 22 år gamle Formel 1-føreren overtok ellers Alpines ledige sete etter Esteban Ocons flytting til Haas. Men det går allerede rykter om at Doohan har en mer enn kort frist for å bevise sin verdi i bilen.

Ryktene om Doohans exit kommer til tross for at Auto Motor & Sport tidligere rapporterte at han var Alpines valgte trener. Det var angivelig en lekkasje at laget ikke var spesielt fornøyd med å komme ut til pressen.

Under de nettopp avsluttede pre-season testene i Bahrain ble Alpines lagleder Oliver Oakes spurt om lagets nye kor.

Doohan har angivelig bare 5 – kanskje 6 – løp å gjøre opp for, før Alpine gjør seg klar til å sparke ham permanent.

Unge Doohan kan være en saga blott før Formel 1-sesongen starter

Oakes bekreftet ikke om ledelsen søker permittering. Men laglederen vil heller ikke nekte for at det var tilfelle.

– Jeg synes han (Doohan, red.) gjør jobben sin tilfredsstillende. Han har taklet testene riktig, men til slutt må alle trenere levere.

Alpine har i år valgt å tegne kontrakter med en utvidet gruppe reservetrenere. I tillegg til Paul Aron og Ryo Hirakawa har de også valgt å kjøpe Franco Colapinto ut av kontrakten hans med Williams.

En strategi som virker uvanlig, spesielt siden laget allerede hadde to reservetrenere. Dette har fått mange til å spekulere i om Colapinto faktisk er ment for en rolle som en potensiell erstatning for Doohan.

Lagleder Oliver Oakes prøver imidlertid i første omgang å legge lokk på for mange av denne typen spørsmål.

– Fra utsiden kan det se ut som vi legger press på Jack ved å hente inn Franco. Men jeg ser det annerledes.

– Det er press på alle førere, uansett om de kjører i Formel 1 eller juniorklassene. Jack vet at han må opptre. Men vi lar ham fokusere på arbeidet sitt.

Det er fortsatt ukjent hvordan Alpine har tenkt å bruke sine tre reservekjerner.

– Vi har vårt testprogram med den gamle bilen, vi har en fører som støtter laget på løpene, og vi har en fører på stedet hver helg.

– De må alle gjøre TPC-testing (testing av tidligere biler) så vi har en god dynamikk i teamet, sier Oakes.

Men han vil ikke utdype hvor mye de enkelte sjåførene skal få kjøre i bilene. Han nevner imidlertid at det vil være forskjeller mellom korene; Franco Colapinto har allerede mye erfaring fra Grand Prix-helgene, Paul Aron har ingen, og Ryo Hirakawa er et sted midt i mellom.

Oliver Oakes vil imidlertid ikke stille spesifikke krav til Doohans ytelse. I hvert fall ikke for åpen mikrofon.

– Jeg vil ikke sette noen eksakt grense. Vi vet at noen biler er lettere å kjøre enn andre, så det kommer an på hvordan han utvikler seg.

– Forhåpentligvis blir det ikke nødvendig å diskutere det (en mulig fyring, red.)

Når Oakes blir ytterligere presset til å avkrefte ryktene om at Doohan bare har 5-6 lobber for å bevise seg, unngår han å svare direkte.

– Det er ikke min idé. Vi har vært åpne om planene våre, og jeg vil helst bare la Jack drive og teamet konsentrere seg om arbeidet sitt, sier han.

Alpine har gjennomgått betydelige endringer i løpet av det siste året. Teamet ser ikke lenger ut til å være kontrollert av Renaults styre i samme grad som tidligere. Renault leverer heller ikke lenger motorer til teamet. Mercedes gjør det.

Og med tidligere utestengt lagsjef Flavio Briatore tilbake i en rådgiverrolle på papiret, har lagets dynamikk endret seg.

Det første løpet i Australia vil være avgjørende for Doohans fremtid. Hvis han kan matche Gaslys prestasjoner, kan han redde plassen sin, men hvis han faller bak, kan Alpine velge å gi en av reservesjåførene deres sjansen.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste...

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...