10. mars, 2025

Elbilmotor dør etter 2 år – "Det er søppel"

Eric Berg, som står bak YouTube-kanalen 'I Do Cars', undersøker i en ny video hvorfor en elbilmotor til en Audi e-tron sviktet etter 2 år. Resultatet er litt søppel, mener han.

På sin YouTube-kanal «I Do Cars» har Eric Berg tatt fra hverandre en ødelagt elektrisk motor fra en Audi e-tron. Dommen er umiskjennelig: Motoren er søppel.

Motoren har blant annet et design som gjør at den lekker kjølevæske, som samles opp i en liten beholder. Denne beholderen må tømmes ofte.

Eric Bergs forskning belyser potensielle problemer med elektriske motorer. Motoren var bare to år gammel da den døde, og nå er den demontert.

– Jeg vet ikke hvor lenge den har eksistert, men siden den bare er to år gammel, kan vi trygt konkludere med at den brøt sammen alt for tidlig, sier Eric Berg.

I motsetning til diesel- og bensinmotorer mangler elektriske motorer komponenter som sylindre, stempler, koblingsstenger, veivaksler og kamaksler. Registerreim eller kjede er heller ikke nødvendig.

Det er fabrikkens feil at motoren dør etter 2 år

Så på grunn av den mye enklere elektriske motoren, burde ikke bilen forårsake på langt nær så mange problemer. Audi har imidlertid gitt elmotoren i e-tronen et problem helt fra starten, sier Eric Berg.

Den – altså motoren – er rett og slett dårlig designet. Spesielt på grunn av kjølevæskelekkasjen som oppstår og samler seg i selve motoren.

– Motoren er væskekjølt, og flere viktige steder i motoren er det ulike pakninger for å holde kjølevæsken ute.

– Når plomberingene ryker kan det gi store skader på systemet, som gjør at elbilen slutter å fungere helt, forklarer Eric Berg.

Beholderen som samler opp kjølevæsken som lekker, må tømmes regelmessig. Men hvis den i stedet blir overfylt, risikerer eieren varig skade på motoren.

– Når containeren er overfylt, skal den utløse en advarsel i bilens display og ulike feilkoder, som i de fleste tilfeller krever at Audien taues til nærmeste verksted, sier Eric Berg.

Under etterforskningen fant Eric Berg en etikett som indikerer at motoren ble produsert i Kina.

Motorens konstruksjon gjør den vanskelig å demontere, da den ikke er designet for å demonteres i det hele tatt.

Imidlertid ser de fleste komponenter ut til å være i god stand. Eric Berg finner det han mener er en defekt pakning. Han mener i hvert fall at det kan forklare problemet i ett tilfelle.

Etter å ha demontert motoren konkluderer Eric Berg med at den ikke var og ikke er spesielt vanskelig å jobbe med, og at den kun krever svært få verktøy.

Han er imidlertid ikke fan av selve designet, noe som gjør det nesten umulig å reparere delene enkeltvis. Regningen havner kun ett sted – hos bileierne.

– Det er synd i dag at vi ikke fikser ting, men i stedet bare kjøper nytt. Alt dette er avfall på grunn av en defekt pakke, fastslår han.

https://www.youtube.com/watch?v=rquPehUcmMg

Latest

Don't miss

Nå kan du prøvekjøre den nye kinesiske SUV-en – Hongqi EHS7

Nå er det en mulighet til å oppleve Hongqi...

EUs forbud mot forbrenningsmotoren kan bli opphevet

Akkurat nå planlegger EU å forby forbrenningsmotoren i 2035....

Danmark støvsuger hele landet for elbiler – det har gått lenge

I Danmark har bruktmarkedet snart støvsuget hele Sverige for...

Nissan kan begjære seg konkurs – forventer å tape 3,8 milliarder

Nissans direktør Makoto Uchida er ikke i tvil om...

Volvo vraket for 25 år siden – Lennart får fartsbot nå

For 25 år siden vraket Lennart «Lillen» Wallin sin...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Pengemaskin: Dette er hvor mye politiets fotobiler tjener

Fotobiler i dansk politi tjener så mye at de er med på budsjettet. En ny rapport fra den danske Riksrevisjonen avslører hvor mye det...

Volkswagen ID.1 skal ikke lages som Seat eller Skoda

Det blir ingen Volkswagen ID.1 med verken Seat- eller Skoda-logoen. Det avviser konsernets tekniske direktør Kai Grünitz. Volkswagen-konsernet har foreløpig ingen planer om å...

Scanias nye elektriske lastebil skal lades med diesel

Scanias nye elektriske lastebil lader batteriet ved hjelp av en dieselmotor. I teorien kjører kombinasjonen 800 på en enkelt lading. Scania introduserer en ny...

Media: Audi R8 gjenoppstod med heftig V8-motor

Motoren skulle være forbeholdt den nye Lamborghini Temerario. Men skal 4-liters V8-motor også gå inn i en ny Audi R8, skriver Autocar. Audis plan...

Elbilløp avlyst permanent

Den svenske motorsportserien STCC, som kun kjøres med elbiler, startet i fjor. Men nå blir serien allerede avlyst permanent. STCC, den svenske motorsportserien for...

Kia sletter Instagram-innlegg som håner Tesla-eiere

Kias Instagram-innlegg med teksten «Jeg kjøpte dette før Elon ble gal» på baksiden av en EV3 er nå forsvunnet fra plattformen. Kia i Norge...

Bilgiganten har tapt 5 milliarder kroner på 1 år

Den britiske bilgiganten Motability Operations, som lever av å lease biler til funksjonshemmede engelske sjåfører, har tapt 5 milliarder danske kroner på ett år....

Frontlykter slår seg av av seg selv i defekt Volvo EX90

Problemene er uendelige i nye Volvo EX90. Under den internasjonale pressepresentasjonen måtte bilene startes med datamaskiner, og nå slukker frontlysene av seg selv. Det...

Bekrefter: Kevin Magnussen vil tilbake til Formel 1

Danske Kevin Magnussen skal kjøre sitt siste Formel 1-løp i desember 2024. Men nå bekrefter racingteamets tidligere sjef, Günter Steiner, at K-Mag vil tilbake....

Selv Toyota selger nå flere elbiler enn Tesla

Det er ikke bare Teslas aksjekurs som raser mot bunnen. Det samme gjør bilsalget. I Norge selger Toyota nå flere elbiler enn amerikanerne. I...

Red Bull-milliardær har kjøpt den legendariske Formel 1-kolleksjonen

Mark Mateschitz (32), som eier nesten halvparten av Red Bull Group, har kjøpt hele samlingen av Formel 1-biler til Bernie Ecclestone (94). Tidligere Formel...

Formel 1 bringer inn penger som aldri før

Aldri før har folkene bak de kommersielle rettighetene til Formel 1 raket inn så mye penger som tilfellet var i 2024. En lobb er...